Op pad door Potsdam en Berlijn - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu Op pad door Potsdam en Berlijn - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu

Op pad door Potsdam en Berlijn

Door: Nicolette48

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

28 April 2016 | Duitsland, Potsdam

Blog 3: Dinsdag 26 april 2016
Vanmorgen heb ik dikke pech: lekke achterband van mijn e-bike. Bij de receptie naar een fietsenmaker gevraagd in Potsdam en of ze even kunnen bellen dat ik er aan kom. Er wordt al gemeld dat de fiets niet vandaag gemaakt kan worden. Ik pas me aan, zeg ik nog.

De fietsendrager zet ik op de auto en het gevraagde adres toets ik in mijn navigatie. Dat is lastig parkeren in de straat van de fietsenmaker want ze zijn volop met wegopbrekingen bezig. Ik wurm de auto met fietsdrager tussen twee auto’s in en haal de fiets van de drager. Nee, de fiets kan niet vandaag gemaakt worden. Of er dan een leenfiets voor me is want ik heb vandaag in het programma staan om Potsdam per fiets te bezoeken. Ik krijg een leenfiets met terugtraprem maar zonder versnellingen mee. De afspraak wordt gemaakt dat de band eventueel vervangen mag worden want er zijn al 3.600 km mee gereden in anderhalf jaar.

Dan zet ik de leenfiets op de auto en ga op zoek naar een parkeerplek. De straat waar ik de auto plaats onthoud ik door een foto te maken van het straatbord. Zo kan ik hem altijd terugvinden want mijn tomtom heb ik op de fiets stand gezet.

Ik ga op pad naar het Parc Sanssouci. Vijf jaar geleden ben ik met een kennisje in Potsdam en Berlijn geweest dus ik weet dat er veel paleizen staan. Potsdam ligt circa 30 km van Berlijn en is bekend om de paleizen, prachtig aangelegde parken en tuinen en het historische centrum waarin een Holländische wijk is. Er wonen circa 150.000 inwoners en er is een universiteit. Er is een goede verbinding met Berlin zowel met tram, bus als trein.

Potsdam is vanuit het verleden een plaats waar de adel grote paleizen en mooie buitenverblijven liet bouwen. Het paleis Sanssouci (zonder zorgen), het Neues Palais en Belvedere (mooi uitzicht) getuigen nog van de pracht en praal.

Het weer blijft droog en ik fiets op de leenfiets heel wat af. Onderweg kom ik een groep gepensioneerde Belgen tegen die pech hebben met een fiets. Even stoppen en een praatje maken en al gauw fiets ik een uur met ze mee. Het blijken allen Belgische vakbondsleden van onderwijzend personeel te zijn die met een Belgische vrouw die in Potsdam woont, op pad zijn. Ze vinden het prima dat ik even met ze oprij en tegen vijven haak ik af omdat ik terug ga naar de fietsenmaker.

Wat blijkt, mijn e-bike is al gemaakt. Een dikke kus krijgt de man die me dit plezier heeft gedaan. ‘Oh, was würde meine Frau hiervon sagen?’ Ik stel hem gerust dat ik al gepensioneerd ben en dat hij een zoon van me kan zijn. Ik betaal de nieuw band en reparatie en zet de fiets weer op de fietsdrager.

Nog even tanken en dan naar de Lidl om verse zalm te kopen. Ik heb namelijk ontdekt dat op de camping in een verwarmde ruimte gastoestellen en magnetrons zijn waar gekookt mag worden. Zalmlucht in de caravan is niet te pruimen maar nu ga ik van deze lekkernij genieten. Zalm met champignons en een salade wordt het vanavond. Daarna nog wat lezen en morgen op pad naar Berlijn.

Woensdag 27 april 2016
Beetje op tijd sta ik op en om 09.30 uur sta ik bij de receptie van de camping want er is een shuttlebus om gasten naar de Strassenbahn Pirscheide van Potsdam te brengen. Met lijn 91 rijd ik in een half uurtje naar het Hauptbahnhof van Potsdam waar vandaan ik verder ga met de trein. Eerst vraag ik nog een plattegrond waar alle verbindingen op staan zodat ik zeker weet met welke lijn ik vanmiddag ook weer terug kan gaan.

Het is koud en winderig en ik duik achter een scherm. Een vrouw maakt een praatje met me en het blijkt dat haar schoondochter een Nederlandse is. Het valt me op dat Nederlanders een goede naam hebben bij de Duitsers die ik heb gesproken. Ook vinden ze het schitterend dat ik zo goed Duits spreek. Altijd handig als je een paar talen spreekt, zeker als je alleen reist.

Waar zal ik uitstappen? Berliner Zoölogische Garten, Hauptbahnhof, Friedrichstrasse of Alexanderplatz? Ik kies voor Friedrichstrasse en zwerf wat rond richting Alexanderplatz.

Oei, het wordt toch wel flink fris dus ik besluit een verwarmde boot in te duiken. Weer eens wat anders, een tochtje over de rivier de Spree in een rondvaartboot. Voor 14 euro zit ik een uur verwarmd en kijk eens op een andere manier naar gebouwen. De informatie komt van een bandje, in het Duits ingesproken maar ik versta maar een kwart. Deels door mijn oren en deels door een groep Aziaten die druk achter me zit te kwebbelen. Zodra de informatie komt, gaan zij praten en zodra de spreker stil is, worden zij ook stil. Ik laat het maar gebeuren en richt me op het kijken.

Wat me bij blijft is het gedeelte waar de regeringsgebouwen zijn. Veel nieuwbouw is er, Berlijn staat op veel plaatsen in de steigers.

Na een uur sta ik weer op de kade en loop richting de Dom en richting Unter der Linde. Ook hier wordt volop gebouwd. Ik loop langs de Humboldt Universiteit en ik kan me niet herinneren hier vijf jaar geleden gelopen te hebben. Bij de Juridische Facultaat staan vier blokken met grijze loodsen op elkaar, slaapplaatsen voor de arbeiders.

Waar ik in Berlijn loop, overal zijn wel wegwerkzaamheden. Grote hijskranen, riolering die vernieuwd wordt, panden die opgeknapt worden. Bedrijvigheid alom en daar tussen door lopen horden schoolkinderen die met bussen naar de musea gaan.

Op het museumeiland kijk ik wat rond, voer de mussen, maar ik besluit om toch buiten te blijven en lopend door Berlijn te dwalen. Het is koud maar droog en ik heb me er op gekleed met thermo ondergoed, muts, twee jassen, shawl en das en thermo handschoenen. De wandelschoenen heb ik aan dus ik ben er klaar voor.

Dan loop ik richting Hauptbahnhof en daar is een demonstratie van jongeren. Ik zie spandoeken waarop staat dat vluchtelingen welkom zijn. Er wordt gesprongen en gezongen en er is veel politie op de been. Ik ga op zoek naar het spoor richting Potsdam en stap in de trein. In Hauptbahnhof Potsdam zie ik een Vietnamese eetcorner waar ik wat eten bestel. Het smaakt natuurlijk niet zoals in Vietnam maar nu hoef ik vanavond niet zelf te koken.

Als ik het station uitkom dan is er net een hoosbui geweest en de lucht is pikzwart. Pluutje op, hoes over de rugzak en op zoek naar de tram nr 91. Die komt net aanrijden en ik stap direct in. Het mooie van het vervoer in Berlijn is dat je een dagkaart koopt voor €7,60 en dat je daar de hele dag, waar dan ook, mee kunt rondreizen. Met de tram, bus of trein. Zowaar word ik vandaag ook gecontroleerd of ik een kaartje heb.

Als ik weer op Hauptbahnhof Pirscheide in Potsdam ben, bel ik de camping en binnen no time komt de shuttle bus me ophalen. De laatste kilometers hoef ik niet te lopen maar zit ik gerieflijk in de auto.

Het heeft flink geregend op de camping want alles is nat. Het aparte is dat ik vandaag nauwelijk last heb gehad van het slechte weer. Blijkbaar zat ik op het juiste moment ergens binnen.

Van Koningsdag heb ik trouwens niks gemerkt behalve de foto van mijn kleinzonen die mijn dochter me stuurde.

Donderdag 28 april 2016
Het weer belooft vandaag nog niet veel goeds: regenbuien en veel wind. Toch besluit ik om de fiets te pakken en een rondje rond het meer te gaan fietsen. Zo’n 25 kilometer zegt de mevrouw bij de receptie. Thermo-ondergoed weer aan, regenkleding mee en dit keer ook de handschoenen.

Het meer waar deze camping aan ligt heet Templiner See. Meer richting Hauptbahnhof is het de Havel. Ook nu heb ik de tomtom op de fietsstand gezet en dat is maar goed ook want herhaaldelijk moet ik terug rijden omdat het pad eindigt bij het water.

Onderweg kom ik een mooie moskee tegen, kleine dorpjes en uiteindelijk ga ik met een veerpont mee om weer aan mijn eigen kant te komen. Ik houd het droog maar het is flink fris. Ruim twee uur heb ik over deze tocht gedaan en als ik weer op de camping ben besluit ik in de warmte te blijven met een kop thee en mijn leesboek. Dat boek heet ‘Zusje van me’, geschreven door Barbara Voors. Het was even wennen maar nu ben ik op drie kwart en door het verhaal gegrepen.

Vanavond heb ik weer in de verwarmde keuken gekookt en de caravan en auto al zo ver opgeruimd zodat ik morgen op tijd kan vertrekken richting Poznan in Polen. Op de buienradar zie ik dat daar de zon morgen gaat schijnen en dat de temperatuur gaat oplopen tot 17 graden.

Op naar Polen nu, naar een andere munteenheid. Wel lastig dat ze daar geen euro’s hebben.

Ondanks de kou en de nattigheid heb ik prima dagen gehad in Potsdam en Berlijn. Campingpark Sanssouci in Potsdam kan ik zonder meer aanbevelen. In de zomer zal het er vast drukker zijn maar zo in het voorseizoen is het me hier prima bevallen.

Wordt vervolgd vanuit Polen.

  • 28 April 2016 - 23:08

    Peter Deckers:

    Prachtig verslag en mooie foto's. Goede reis morgen naar Poznan.
    Groet, Peter

  • 28 April 2016 - 23:40

    Dinie:

    Zo Nicolette, wat een verslag, je maakt er iedere keer veel werk van, erg leuk om te lezen!
    Ook hier is het weer erg slecht, een schrale troost!
    Succes de volgende dagen!

    Groetjes Dinie

  • 29 April 2016 - 11:05

    Johan Smith:

    Nicolette, wat een mooi en uitgebreid verslag, en erg mooie foto's. Geniet van het vervolg van je reis. Groet Johan.

  • 29 April 2016 - 16:20

    Lara:

    Goeie reis naar Polen!

  • 29 April 2016 - 16:36

    Desi:

    Hoi Nic, weer genoten van je verhalen, je maakt er wat van zie ik. Bewondering voor je!
    Veel plezier in Polen enne......even omrekenen met de koers, went ook wel weer toch?

  • 29 April 2016 - 17:43

    Loes Van Der Hoek:

    Mooi verslag, veel plezier in Polen☕️

  • 29 April 2016 - 20:26

    Willy Kistemaker:

    Wat ben je toch een stoer wijf. Weer genoten van je verslag.

  • 30 April 2016 - 10:37

    Maya:

    Met Willy eens, stoer wijf.

  • 30 April 2016 - 21:56

    Lineke:

    Leuk verhaal vol avontuur. En wat een kilometers maak jij met je e-bike door weer en wind. Veel plezier!

  • 01 Mei 2016 - 13:25

    Marieke:

    Hoi Nicolette, stoer van je hoor! En erg leuk om te lezen. Geweldig dat je niet achter de geraniums gaat zitten (wat zijn dat? ha ha) maar dat je gewoon in je eentje erop uit trekt. Weer of geen weer. Gewoon gaan! Zo zie je wat van de wereld en kom je altijd in contact met andere mensen. Fijne tijd verder! Ik blijf je volgen...

  • 01 Mei 2016 - 21:10

    Corine En Jacques:

    volgen je, spannend. wij morgen een paar dagen naar limburg groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Potsdam

Nic's Rondreis Baltische Staten

Eind februari 2016 ben ik begonnen met de voorbereidingen voor mijn 100-dagen rondreis naar de Baltische Staten. Omdat ik vanuit Riga in Letland naar Petersburg in Rusland wil, is het nodig om een visum aan te vragen voor Rusland. De vlucht van Riga naar Petersburg is geboekt voor 2 juni 2016. Ook is het hotel al geboekt en de terugvlucht is op 7 juni. Via het hotel heb ik een zogenaamde Invitation Letter kunnen kopen. Die is nodig voor het aanvragen van een visum want ik reis alleen, zonder reisorganisatie. De ziektekostenverzekering heeft al een verklaring gegeven dat zij garant staat voor de medische kosten voor die vijf dagen in Rusland. Alle benodigde formulieren zijn ingevuld en de afspraak bij het Russische Consulaat in Den Haag is in maart gemaakt. De visumaanvraag is dus geregeld.

Vanuit Tallinn in Estland wil ik met de boot voor een aantal dagen naar Helsinki in Finland. Maar dat regel ik daar ter plekke wel. Wel heb ik al geregeld dat mijn caravan en auto tijdens mijn verblijf in Helsinki ondergebracht kunnen worden bij een boerencamping. Een paar maanden voorbereiden en eind april wil ik vertrekken als de temperatuur richting de 15 graden overdag gaat en in de nacht circa 10 graden.

Op dit blog ga ik mijn reisverslagen schrijven. Als je me wilt volgen en steunen dan kun je je aanmelden op de mailinglist links. Ik stel het zeker op prijs want in deze grote uitdaging zullen zeker momenten komen dat ik jullie steun kan gebruiken. Alleen reizen is al een uitdaging en met mijn Eribaatje nog meer. Ik hoop dat ik menigeen kan inspireren om uitdagingen aan te gaan.

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2016

Weer terug in Nederland en terugblik op de reis

31 Juli 2016

Vakwerkstadjes Hannmünden, Witzenhausen, Duitsland

28 Juli 2016

Van Polen naar Meissen en Dresden in Duitsland

24 Juli 2016

Vier dagen fraai Wroclaw in Polen

20 Juli 2016

Kraków en de Zoutmijn in Wielickza
Nicolette

Inmiddels is het 2024 en ben ik alweer 76 jaar en 11 jaar met pensioen. In de afgelopen vier jaar heb ik niet gereisd. Corona gaf een kink in de kabel. De Eriba Triton 418 werd verkocht en een houten zomerhuisje op RCN Het Grote Bos in Doorn, samen met mijn dochter, gekocht. Klussen stond op het programma. Maar ik mistte het reizen, het avontuur van onderweg zijn. Het huisje is verkocht en nieuwe plannen worden gemaakt. In de haren 2013-2015 heb ik vooral Vietnam leren kennen. In 2013 heb ik twee maanden als vrijwilliger gewerkt bij het adviesbureau SCDI in Hanoi. Daarna ben ik, alleen, een maand gaan rondtrekken door Vietnam. Veel heb ik daar met de scooter gedaan. In 2014 heb ik mijn rugzak en koffertje gepakt en ben drie maanden, weer alleen, gaan rondreizen door Myanmar (voorheen Birma), Laos, noord Cambodja. Ook ben ik weer terug gegaan naar Hanoi om 2,5 week te werken bij SCDI en om bij het huweliijk van de jonge Dai en zijn jonge bruid Hue te mogen zijn. Dit was een bijzondere gebeurtenis op het platteland 80 km boven Hanoi. In 2015 heb ik een kleine Eriba Pan Touring caravan gekocht en heb ruim 100 nachten op campings in Nederland doorgebracht. Soms alleen, soms met mijn jonge kleinzonen en soms met gropen. In 2016 heb ik het voornemen om een 100-daagse reis te maken, weer alleen, door de Baltische Staten. Daarvan komt hier het reisverslaag. Ik hoop dat dit een bijzondere ervaring gaat worden. Alleen met de kleine 'hotelkamer op wielen' op de bonnefooi trekken. Tijdens deze reis maak ik een vijfdaags uitje naar Petersburg en Helsinki. In totaal doe ik zo 7 landen aan in 100 dagen. Mocht de reis tegenzitten, dan kom ik gewoon eerder terug. Mocht het echter erg naar het zin zijn, dan heb ik de mogelijkheid om later terug te komen. Dit is nu het voordeel van gepensioneerd zijn. In 2017-2020 heb ik met de caravan gereisd. In 2017 door België en Frankrijk; in 2018 door Kroatië/Montenegro/Slovenië; in 2019 door Portugal en Spanje. Toen kwam de Covid epidemie en ben ik in Nederland gebleven. Op de reis door Montenegro heb ik een zwerfhondje mee genomen en haar Monti genoemd.

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 622
Totaal aantal bezoekers 86175

Voorgaande reizen:

20 April 2024 - 10 Juni 2024

Terug naar nu, met Monti op avontuur in Italië

01 September 2019 - 01 December 2019

Nic en Monti, samen onderweg naar Portugal

16 Maart 2018 - 28 Juni 2018

Er is een tijd van komen en van gaan

23 April 2016 - 14 Augustus 2016

Nic's Rondreis Baltische Staten

02 Juni 2016 - 07 Juni 2016

5-daagse trip naar St. Petersburg

30 December 2013 - 31 Maart 2014

Zuid-Oost Azie: Vietnam, Myanmar, Laos, Cambodja

Landen bezocht: