Eerste drie dagen in Duitsland - Reisverslag uit Sassenberg, Duitsland van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu Eerste drie dagen in Duitsland - Reisverslag uit Sassenberg, Duitsland van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu

Eerste drie dagen in Duitsland

Door: Nicolette48

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

22 April 2016 | Duitsland, Sassenberg

Blog 1: De start van de reis en de eerste drie dagen.

Woensdag 20 april 2016
De bedoeling was om op zaterdag 23 of zondag 24 april op reis te gaan richting Hannover. Omdat ik wat last heb van mijn rechter voet heb ik besloten om minder kilometers te reizen en op de eerste camping mijn rust te nemen. Zo vertrek ik op woensdagochtend de 20' om 11.30 uur terwijl mijn dochter Sanne en de drie kleinzonen Joris, Bram en Casper me samen met buurvrouw Jolanda uitzwaaien.

Via internet heb ik al een camping gereserveerd in Sassenberg. Een plaats zuid oost van Osnabrϋck, 220 km vanaf huis. Omdat in Duitsland de maximum snelheid 80 km voor de auto met caravan geldt, kom ik in de namiddag aan op camping Heidewald.

Allervriendelijkst is de ontvangst en de zon schijnt heerlijk. Binnen no time staat de caravan waterpas op de pootjes. De gebruikelijke praatjes worden met wat campinggasten gemaakt. De kaart en navigatie wijzen me op twee plaatsen die ik vanuit hier kan bezoeken: Osnabrϋck en Mϋnster.

Donderdag 21 april 2016
De eerste nacht heb ik het echt koud in mijn bed. De temperatuur daalt tot 4 graden boven nul en ik heb mijn donzen dekbed niet mee genomen. Dan maar een fleece deken onder het dekbed genomen en eentje er over heen. Toch heb ik goed genoeg geslapen en monter sta ik op.

Het plan is om met de auto naar het dorp Telgte te rijden dat 12 kilometer van Münster ligt. De fietsdrager zet ik op de trekhaak en de e-bike er op. In Telgte parkeer ik de auto en een oudere dame vraag ik de fietsroute naar Mϋnster. Op mijn verzoek schrijft ze op een papiertje op welke parkeerplaats ik mijn auto heb gezet. Wel net zo handig om hem terug te vinden.

Op mijn gemak fiets ik naar Mϋnster en vraag aan een jongeman of hij een restaurant weet waar gratis wifi is. Hij wijst me een bäckerei en daar bestel ik een caffé latte en een broodje. Overheerlijk is dit maar de wifi laat het afweten.

Dan weer op de fiets en na twee keer vragen kom ik bij een grote MacDonalds, aan de rand van Műnster. Daar stuur ik een paar groeten via wifi rond, o.a. naar Marleen die vandaag jarig is.

Daarna ga ik weer op de fiets naar het centrum van Münster en bezoek ik wat kerken. De grootste kerk is de Dom met een gigantisch groot, leeg plein er voor. Deze kerk heb ik met de afgelopen kerstdagen nog bezocht toen ik met een Kras-reis naar Hannover was. Zelf vind ik de Lamberti Kriche heel mooi. De buitenkant is volop met Renaissance versieringen en binnen staan nog heiligen beelden op de sokkels. Daar krijg ik van een alleraardigste oudere vrijwilligster een plattegrond van Műnster waar de kerkenroute op staat. Voor mijn wat geblesseerde voet iets te veel dus met de fiets nog een rondje gemaakt.

Deze stad bevalt me wel. Hij is schoon en gezellig druk met veel jonge mensen die rond fietsen. Műnster wordt hier de fietststad genoemd. Zowel op de camping als in de stad word ik gewaarschuwd om mijn fiets goed op slot te zetten. Hier worden de meeste fietsen gestolen. Maar ik ben er op voorbereid met twee stalen kabelsloten. Mijn e-bike is me te lief om gejat te laten worden.

Aan het eind van de middag fiets ik weer naar het dorp Telgte en vind mijn auto bijna geblokkeerd door een grote bestelbus die zo dicht tegen de rechter kant staat dat ik er alleen niet weg kan komen. Dat is balen en ik wil geen schade aan mijn auto. Dan komt er een man in een mooie audi die, vraag me niet hoe, aanwijzingen geeft om er zonder kleerscheuren uit te komen. Het is echt centimeter werk maar het lukt me.

Als mijn fiets weer op de drager staat komt een verliefd stel naar de bestelbus. Ik vlieg er meteen op af en zeg: “Lieber Herr, sie sind ein schlimmer Man, der Wagen so zu parkieren”. De verliefde vrouw slaat een arm om me heen en we lachen er maar om.

De tweede schrik is dat de twee spiegels niet meer in de goede stand uitklappen. Even denk ik aan een zekering die stuk is maar op de camping helpen twee buurmannen me om de spiegels weer aan de praat te krijgen. De camping eigenaresse belt nog even voor me naar de camping in Laatzen bij Hannover om te horen of ik zaterdag daar nog een plaatsje kan krijgen. Het blijkt dat het erg druk is komend weekend in Hannover want maandag de 24’komt president Obama naar Hannover. Maar ik kan er terecht voor drie nachten. Even kijken of ik nu wel naar die drukke camping wil.

Heel apart om te merken dat na 1 dag op een camping er al zo gemakkelijk contact gemaakt wordt. Zo sta ik nog een tijdje met drie buurmannen te kletsen, allemaal in het Duits. Net of er weer een laatje wordt opengetrokken waar de Duitse taal in zit.

Nu nog wat eten maken en morgen ga ik op de fiets naar het dorp Fűchtorf dat me sterk aanbevolen word. Dit is HET asperge dorp van de regio. Dus morgen wordt het asperges eten. Hmmm heerlijk.

De tweede dag is een prima zonnige dag geweest en wordt nu afgesloten.

Vrijdag 22 april 2016
Op de fiets naar Fűchtorf asperges kopen
Vannacht heb ik het niet koud gehad doordat ik het electrische kacheltje langer aan heb gelaten en de electrische deken vijf uur op de laagste stand heb laten staan.

Vandaag ga ik het rustig aan doen. Eerst op de fiets naar het centrum van Sassenberg om een USB Logilink te kopen want het lukte gisterenavond niet om de foto’s van mijn camera op mijn HP-laptop te zetten. Sassenberg is een dorp in de Kreis Warendorf. Er wonen circa 10.000 inwoners. Het valt me op dat het hier netjes onderhouden is en vooral schoon. Er zijn veel winkels en er staat een mooie kerk in het centrum. Er is nog een wolfabriek die langs het riviertje staat. Aan de andere kant van het riviertje is een fietspad langs het water. Er staan grote huizen, sommige met zwembad en ik zie nieuwe huizen die in vakwerkbouw zijn gebouwd. Dit dorp ziet er welvarend uit.

Daarna fiets ik door naar het aspergedorp Fűchtorf. Daar zoek ik de aspergeboer die me door mijn overburen op de camping is aanbevolen en koop een kilo verse asperges en magere ham. Dat wordt smullen vanavond.

In het zonnetje eet ik op een bankje in het centrum mijn zelfgemaakte broodje op. De terugweg naar de camping neem ik een andere route via het platteland. De gele bloemen zijn wonderschoon vooral nu de zon er op schijnt.

Op de camping aangekomen word ik hartelijk begroet door mijn overburen. Ze zijn beiden 79 jaar en hij rijdt een grote Hymer camper. Ze zijn 59 jaar getrouwd en blij dat ze nog zoveel reizen kunnen. Altijd prettig om overburen te hebben die overdag op de camping blijven en mijn kleine caravan en auto in de gaten kunnen houden.

Dan ga ik met een boek, uit de wind en in de zon, een uurtje lezen. De asperges smaken heerlijk en van de rest maak ik aspergesoep voor de komende twee dagen.

Na het eten komt de ijsboer op de camping die luid met zijn bel tingelt. Op aanraden van de buren koop ik een ijsco. De afwas wordt gedaan en de fiets alvast op de fietsdrager gezet.

Morgenochtend reis ik verder richting Hannover. De camping die ik had uitgezocht laat ik voorbij gaan nu ik hoor dat het daar dit weekend een drukte van belang is door de industriёle beurs in Hannover. Ik ga Hannover aan de noordkant voorbij richting Celle. Als het goed is vind ik in het dorp Winsen aan het riviertje de Aller een camping waar ik drie dagen ga staan.

Deze derde dag is weer een prima zonnige dag geweest en mijn rust heb ik gevonden. Niks spannends maar gewoon lekker bezig zijn. Prima start van de reis.

Morgen dus niet door naar Hannover want er is drukte door de komst van Obama en de beurs. Mijn volgende plaats is het dorp Winsen boven Celle. Dit dorp ligt noord Hannover.

Nu werk ik met Mifi van Wereldwijdwifi omdat hier geen wifi is.
Wordt vervolgd.

  • 22 April 2016 - 22:31

    Loes Vd Hoek:

    Hoi, gelukkig gaat het tot op heden goed, Hoe is het met je voet? Doe kalm aan en uitkijken he, groetjes Loes

  • 22 April 2016 - 22:40

    Willy:

    Hoi Nicolette.
    Wat vervelend dat je voet niet helemaal doet wat jij wil.Wat is er aan de hand??
    Jammer dat we twee minuten te laat waren om je uit te zwaaien.
    We vinden het erg leuk om je op deze manier te volgen en door je verslag zijn we ook een beetje op reis. We wensen je minder koude nachten, veilige kilometers en veel plezier.
    Groetjes, ook van Piet.








  • 22 April 2016 - 22:53

    Peter Deckers:

    Mooi verslag en ook leuke foto's. Geniet en doe veel nieuwe indrukken op. Blijf je volgen.

  • 22 April 2016 - 22:56

    Ine:

    Hoi Nicolette.
    Wat een gezellig verslag, heerlijk om dit te lezen en zo je reis mee te beleven.
    Ik proef in dit verslag de onthaasting, heerlijk is dat!
    Geniet van je mooie reis, doe wel voorzichtig met je voet.
    Groetjes Ine.

  • 22 April 2016 - 23:12

    Henny:

    Hoi Nicolette,

    Leuk om je verslag van de eerste dagen te lezen, je hebt in korte tijd al weer heel wat ervaringen opgedaan, met prachtig weer
    Ik hoop dat het met je voet snel beter gaat
    Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag over je belevenissen
    Groetjes , Henny

  • 23 April 2016 - 00:10

    Ton ( Van Vera ):

    Hoi Nicolette,

    Je zit niet stil, Elke dag er op uit. Geweldig. We volgen je op de voet met je verslag en foto's.
    Sterkte met je voet.
    De doorlink vanuit facebook doet het.
    Greoetjes Ton en Vera




  • 23 April 2016 - 00:48

    Ria:

    Klinkt heel relaxed en ontspannen. Hoop dat je reis zo blijft. Door je verslag van je belevenissen en foto's lijk je nog heel dichtbij. Ik wens je een heel goede reis met veel mooie ontmoetingen en verrassingen. Groetjes Ria

  • 23 April 2016 - 08:04

    Dinie:

    Hoi Nicolette, fijn om te lezen hoe jou avontuur begonnen is. Het eerste stukje van je lange reis verloopt op rolletjes.
    Mooi weer, gezellige lieve mensen,

  • 23 April 2016 - 08:11

    Esther Wijnands:

    Mooi reisverslag, lekker ondernemend!

  • 23 April 2016 - 09:59

    Desi:

    Hoi Nicolette
    Ik zie dat ik de komende tijd geen boek meer hoef te lenen bij de bieb. Wat een leuke verhalen schrijf jij toch! Sterkte met je voet en ik volg je....

  • 23 April 2016 - 10:17

    Sibilla:

    Hoi Nicolette,
    Gelukkig ben ik nog net op tijd om bij je achterop te springen!
    De start is al geweldig, leuk om je te volgen via je uitvoerige verslag.
    Wat is er mis met je voet? Hopelijk een euvel van tijdelijke aard.
    Ik kijk uit naar het vervolg. Veel plezier en goede reis.
    Groet , Sibilla

  • 23 April 2016 - 12:03

    Lidia:

    Ha Nicolette, wat een gezellig caravannetje heb je, prachtig warm geel licht. Dat wordt echt genieten in je huisje op wielen. Gaat vast een hele fijne reis worden, want je hebt genoeg aanpassingsvermogen om de kleinere strubbels (voet) te overwinnen lees ik :-). Ga zo door!

  • 23 April 2016 - 16:12

    Jopie Van Der Schilden:

    Hoi Nicolette,

    Toch nog eerder vertrokken dan ik gedacht had, dus nu maar vanaf hier, heeeel veeeel plezier en genieten.
    Heb genoten van je eerste reisverslag en blijf je volgen. Wij gaan deze zomer ook op caravanavontuur maar natuurlijk niet zo ver en zo lang. Lieve groet Jopie en Vincent.

  • 24 April 2016 - 12:59

    Hetty:

    Goed begin, Nicolette, alleen jammer van je voet. Maar je bent ondanks dit al lekker op gang. Goede reis verder en ik kijk uit naar je volgende bericht. Groetjes Hetty

  • 24 April 2016 - 21:10

    Lara:

    Hoi nic
    Goeie start gemaakt lees ik. Leuk ook dat je zoveel volgers hebt.
    Veel plezier de komende tijd. Ik duim voor zon en dat je kacheltje straks niet meer nodig is.
    En ik ben trots op je dat je dit helemaal alleen onderneemt. Met zo te lezen ook wel wat hulp onderweg, gelukkig.
    Geniet ervan!
    Liefs van je dochter, Lara

  • 30 April 2016 - 17:54

    Willem Van De Waal:

    Noi Nicolette,

    ik lees met plezier je verslagen. Je hebt je beroep gemist. Fijn dat het beter gaat met je voet. Veel plezier en mooi weer toegewenst.

    Groet van Willem van de Waal

Tags: Sassenberg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Sassenberg

Nic's Rondreis Baltische Staten

Eind februari 2016 ben ik begonnen met de voorbereidingen voor mijn 100-dagen rondreis naar de Baltische Staten. Omdat ik vanuit Riga in Letland naar Petersburg in Rusland wil, is het nodig om een visum aan te vragen voor Rusland. De vlucht van Riga naar Petersburg is geboekt voor 2 juni 2016. Ook is het hotel al geboekt en de terugvlucht is op 7 juni. Via het hotel heb ik een zogenaamde Invitation Letter kunnen kopen. Die is nodig voor het aanvragen van een visum want ik reis alleen, zonder reisorganisatie. De ziektekostenverzekering heeft al een verklaring gegeven dat zij garant staat voor de medische kosten voor die vijf dagen in Rusland. Alle benodigde formulieren zijn ingevuld en de afspraak bij het Russische Consulaat in Den Haag is in maart gemaakt. De visumaanvraag is dus geregeld.

Vanuit Tallinn in Estland wil ik met de boot voor een aantal dagen naar Helsinki in Finland. Maar dat regel ik daar ter plekke wel. Wel heb ik al geregeld dat mijn caravan en auto tijdens mijn verblijf in Helsinki ondergebracht kunnen worden bij een boerencamping. Een paar maanden voorbereiden en eind april wil ik vertrekken als de temperatuur richting de 15 graden overdag gaat en in de nacht circa 10 graden.

Op dit blog ga ik mijn reisverslagen schrijven. Als je me wilt volgen en steunen dan kun je je aanmelden op de mailinglist links. Ik stel het zeker op prijs want in deze grote uitdaging zullen zeker momenten komen dat ik jullie steun kan gebruiken. Alleen reizen is al een uitdaging en met mijn Eribaatje nog meer. Ik hoop dat ik menigeen kan inspireren om uitdagingen aan te gaan.

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2016

Weer terug in Nederland en terugblik op de reis

31 Juli 2016

Vakwerkstadjes Hannmünden, Witzenhausen, Duitsland

28 Juli 2016

Van Polen naar Meissen en Dresden in Duitsland

24 Juli 2016

Vier dagen fraai Wroclaw in Polen

20 Juli 2016

Kraków en de Zoutmijn in Wielickza
Nicolette

Inmiddels is het 2024 en ben ik alweer 76 jaar en 11 jaar met pensioen. In de afgelopen vier jaar heb ik niet gereisd. Corona gaf een kink in de kabel. De Eriba Triton 418 werd verkocht en een houten zomerhuisje op RCN Het Grote Bos in Doorn, samen met mijn dochter, gekocht. Klussen stond op het programma. Maar ik mistte het reizen, het avontuur van onderweg zijn. Het huisje is verkocht en nieuwe plannen worden gemaakt. In de haren 2013-2015 heb ik vooral Vietnam leren kennen. In 2013 heb ik twee maanden als vrijwilliger gewerkt bij het adviesbureau SCDI in Hanoi. Daarna ben ik, alleen, een maand gaan rondtrekken door Vietnam. Veel heb ik daar met de scooter gedaan. In 2014 heb ik mijn rugzak en koffertje gepakt en ben drie maanden, weer alleen, gaan rondreizen door Myanmar (voorheen Birma), Laos, noord Cambodja. Ook ben ik weer terug gegaan naar Hanoi om 2,5 week te werken bij SCDI en om bij het huweliijk van de jonge Dai en zijn jonge bruid Hue te mogen zijn. Dit was een bijzondere gebeurtenis op het platteland 80 km boven Hanoi. In 2015 heb ik een kleine Eriba Pan Touring caravan gekocht en heb ruim 100 nachten op campings in Nederland doorgebracht. Soms alleen, soms met mijn jonge kleinzonen en soms met gropen. In 2016 heb ik het voornemen om een 100-daagse reis te maken, weer alleen, door de Baltische Staten. Daarvan komt hier het reisverslaag. Ik hoop dat dit een bijzondere ervaring gaat worden. Alleen met de kleine 'hotelkamer op wielen' op de bonnefooi trekken. Tijdens deze reis maak ik een vijfdaags uitje naar Petersburg en Helsinki. In totaal doe ik zo 7 landen aan in 100 dagen. Mocht de reis tegenzitten, dan kom ik gewoon eerder terug. Mocht het echter erg naar het zin zijn, dan heb ik de mogelijkheid om later terug te komen. Dit is nu het voordeel van gepensioneerd zijn. In 2017-2020 heb ik met de caravan gereisd. In 2017 door België en Frankrijk; in 2018 door Kroatië/Montenegro/Slovenië; in 2019 door Portugal en Spanje. Toen kwam de Covid epidemie en ben ik in Nederland gebleven. Op de reis door Montenegro heb ik een zwerfhondje mee genomen en haar Monti genoemd.

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 863
Totaal aantal bezoekers 86622

Voorgaande reizen:

20 April 2024 - 10 Juni 2024

Terug naar nu, met Monti op avontuur in Italië

01 September 2019 - 01 December 2019

Nic en Monti, samen onderweg naar Portugal

16 Maart 2018 - 28 Juni 2018

Er is een tijd van komen en van gaan

23 April 2016 - 14 Augustus 2016

Nic's Rondreis Baltische Staten

02 Juni 2016 - 07 Juni 2016

5-daagse trip naar St. Petersburg

30 December 2013 - 31 Maart 2014

Zuid-Oost Azie: Vietnam, Myanmar, Laos, Cambodja

Landen bezocht: