Tallinn, hoofdstad van Estland - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu Tallinn, hoofdstad van Estland - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu

Tallinn, hoofdstad van Estland

Door: Nicolette48

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

21 Juni 2016 | Estland, Tallinn

Blog 20 Hanzestad Tallinn, hoofdstad van Estland

Maandag 20 juni 2016
Vanmorgen start ik de dag in Haapsalu rustig want het is maar een kleine 100 kilometer naar de hoofdstad van Estland, Tallinn. De storm heeft in nog geen twee dagen mijn auto helemaal onder de berkentwijgjes en dennennaalden gezet. Maar het erge is dat als ik de ruiten wil schoonmaken het blijkt dat er kleine, groene luizen over de ruiten en het dak lopen. Ze hebben een plak achter gelaten dat er met water nauwelijks af te krijgen is. Eigenlijk is de plek waar ik sta niet geschikt om te verhuren want je hebt er veel werk aan om de boel schoon te krijgen. Dat wordt dus eerst de natte lap gebruiken om in ieder geval de ruiten helder te krijgen. Dan op naar Tallinn over een lange rechte weg, de 9. Het valt me op dat de wegen in Estland goed te rijden zijn. Beter dan in de andere twee Baltische landen, Letland en Litouwen. Over Polen maar niet te spreken want als een weg erg slecht is dan noem ik het een Poolse weg.

Ik zit te twijfelen of ik naar de camping in Saue zal gaan die Jaap en Anja en nog een Duits stel me hebben aangeraden of naar de campingplaats in de Pirita haven van Tallinn. Het voordeel van de camping in Saue is dat het een nieuwe camping is met prima faciliteiten en een spoorwegverbinding naar Tallinn. Het voordeel van de camperplaats in de haven is dat ik met de fiets in een kwartier in het centrum ben van Tallinn. Vanmorgen beslis ik om naar de Pirita Harbour Camping in Tallinn te rijden. Dat is even een klus om er te komen want er wordt flink aan de weg gewerkt en de Garmin navigatie raakt van slag. Maar dit lost zich op want als ik weer op een bekend stuk rijd, dan neemt de navigatie het weer over. Een stukje omrijden is het probleem niet want ik heb tijd genoeg.

Ik sta nu op asfalt op een camper parkeerplaats. Mijn auto staat dwars voor mijn caravan geplaatst. Rechts van me is een jong Duits stel gekomen met een camper en aan die kant kan mijn auto er niet meer uit. Mocht er vanavond een camper aan de linker kant komen dan sta ik klem. Maar op zich wil ik morgen niet met de auto op pad dus mocht dit gebeuren dan is ook dat geen probleem.

Vanmiddag ga ik op de fiets naar het oude centrum van Tallinn. In niets lijkt Tallinn op Riga. Hier rijden veel vrachtwagens door de straten richting het centrum. Het eerste stuk fiets ik langs het water van de haven en de zee. Bah, het stinkt hier naar rotte vis en iets vies chemisch. Dan raak ik het spoor bijster doordat er hekken geplaatst zijn. Er worden veel nieuwe, moderne flats gebouwd en aan de weg gewerkt. Maar de kerktoren is altijd een richtpunt en ik rijd op gevoel richting het oude centrum. Daar zie ik vier grote cruisse schepen liggen. Echt kanjers van boten zijn het die van verre te zien zijn. Het oude centrum van Tallinn is op een heuvel gebouwd en via trappen kun je naar boven. Maar ik ben met de fiets en zoek een poort om door te gaan. Dan liggen er dikke kinderkopjes die het fietsen bemoeilijken en in het echte centrum mag niet gefietst worden. Dus lopend ga ik door het centrum en mijn fiets trekt veel bekijks. E-bikes zie je hier niet en de mijne heeft dan ook nog fietstassen en een spiegeltje op het stuur.

Als ik door het oude centrum loop dan zie ik dat Tallinn een Hanzestad is. De bouwstijl van de huizen doet me aan Deventer en Zutphen denken. De dikke muur om het centrum lijkt op de muur van Maastricht. De huizen in de muur doen me aan de Muurhuizen in Amersfoort denken. Het centrale plein doet me aan de oude kern van Warschau denken. Ondanks dat Riga ook een Hanzestad is, is Tallinn een totaal andere stad. Zeker heel mooi en het oude centrum is goed onderhouden. Alleen, er lopen zoveel toeristen, net als in Warschau. En er zijn zoveel restaurantjes met kleurige parasolletjes. Meisjes en jongens in klederdracht staan met folders in hun hand toeristen naar hun terras te lokken. Mij spreken ze niet aan want ik heb een fiets aan de hand en die kan ik hier niet kwijt.

Waar is de eigen bevolking in het centrum? Mijn eerste indruk is dat ik die niet zie en dat er enkel toeristen in het oude centrum lopen.

Dus fiets ik het oude centrum uit en ga door het park en wat straten om het centrum heen. Daar zie ik heel mooie oude huizen maar die zijn o zo verwaarloosd. Houten huizen en mooie bouwstijl maar net als in Haapsalu zie je planken los laten doordat ze verrot zijn. Wat jammer nou denk ik want ze zijn echt heel bijzonder. Maar blijkbaar is het geld er niet om ze op te knappen.

Het park dat achter de hoge vestingmuur ligt, is heel mooi. Langs de buitenmuur staan over een lange lengte diverse kunstwerken. Morgen ga ik daar een paar foto’s van maken want ik denk dat vooral Marijke dit wel heel mooi zal vinden. Ik zie haar er al tussen staan met haar glazen kunstwerken. In het gedeelte buiten het oude centrum zie je de eigen bevolking van Tallinn. In totaal wonen hier zo’n 400.000 inwoners en Tallinn is een echte stad met de drukte van een grote stad. Toch merk ik dat ik een beetje teleurgesteld ben. Mijn verwachting was om een stad te zien in de stijl van Riga. Een stad waar je de sfeer proeft van het gewone leven met daar tussen door de toeristen die er lopen. Mijn eerste indruk is dat het mooie oude centrum dat onder Unesco Erfgoed valt, een toeristenstad is net als Warschau. Dan nog is het mooi om er te zijn en de gebouwen te zien maar ik mis dan wel het kloppend hart van de eigen bevolking. Morgen ga ik de tweede indruk krijgen. Kijken of die anders is.

Het weer is vandaag lang mooi en achter mijn caravan zit ik te eten en schuif nog even bij de jonge buren aan. Morgen ga ik informatie inwinnen over de boot naar Helsinki. Ik kan mijn caravan en auto hier op de camperplaats laten staan. Net zoals in Riga is er 24 uur bewaking bij de poort. Alleen loopt hier meer volk rond de boten en de bewaker heb ik niet buiten zijn keet gezien.

Ik heb hier geen wifi in de caravan maar loop tussendoor even naar de receptie waar wel wifi is. Of ik zet de laptop in de deuropening en kan dan het wifi signaal soms opvangen.

Dinsdag 21 juni 2016
Vanmorgen sta ik al om 06.00 uur want ik wil vóór dat alle toeristen komen de stad Tallinn zien ontwaken en foto’s maken. Gisteren was ik wat teleurgesteld bij het zien van het oude centrum want ik zag enkel hordes toeristen. Nu wil ik de stad met andere ogen gaan zien. Voor zevenen fiets ik al langs de boulevard naar het oude centrum. De eerste joggers lopen al hun rondje. Maar het is nog rustig langs het strand. Dan kom ik bij de muur van het centrum. Gisteren heb ik al ontdekt waar ik met de fiets naar binnen kan want het oude centrum van Tallinn ligt op een heuvel gebouwd. Door de stenen poort kom ik in een straat met heel mooie huizen. Weer zie ik de overeenkomsten met onze Hanzesteden alleen staan hier meer licht geschilderde gebouwen.

De stad is aan het ontwaken, het is 07.15 uur. Er wonen meer mensen in het centrum dan ik gisteren zag. Mannen komen in nette kleren naar buiten en starten een auto. Er staan best veel auto’s binnen de poorten. Vrouwen lopen in nette kleren en verlaten de stad of ze gaan naar een van de ministeries die ik in de stad zie. Er gaan meer mensen naar buiten de poorten. Jonge vrouwen komen juist de stad in en gaan de tafeltjes en stoelen op de terrassen zetten. Een jonge vrouw bij de Nevsky Kathedraal doet haar blauwe werkjurk over haar spijkerbroek en stelt de kaarten en reisgidsen op een stalen frame. Ze vertelt dat het voornamelijk de cruise toeristen zijn die gemakkelijk €15,- voor een reisgids neer tellen.

De Russisch Orthodoxe Nevski kathedraal is prachtig, zowel van buiten als van binnen. Niet zo uitbundig als die in St. Petersburg maar deze mag er zeker zijn. Een deel staat in de steigers en ook mooi om te zien hoe wanden gerestaureerd worden. Binnen mogen geen foto’s gemaakt worden. Terecht want het is een kerk die nog in gebruik is. Een deel is afgeschermd want er is nu een mis aan de gang. Er wordt gezongen door de priester en een koor zingt prachtig. De akoestiek is schitterend in deze kerk. Er heerst een serene stilte en vrouwen met hoofddoeken om bidden er. Er staat een redelijk jonge man met een icoon in zijn handen te bidden. Beetje vreemd om als toerist hier langs te lopen en tussen te staan. De kerk is niet heel groot dus je loopt tussen de biddende mensen door.

Dan komen om 08.30 uur de eerste toeristen aan, een groep Koreanen. De bussen brengen de toeristen boven aan de heuvel waar de kathedraal staat. Ze krijgen buiten de uitleg van de kathedraal. Zie het voor je, een groep van 40 personen die en masse de kerk in lopen. Daarna lopen ze van daar door de bovenstad naar beneden, het centrum in. De mensen die van de cruise schepen zijn, komen via de beneden kant de stad in. Voor hen is het een hele klim om via de smalle straten naar boven te gaan. Naast me komt een man van 76 jaar uit Hong Kong op het bankje zitten. Ik eet inmiddels mijn bakje yoghurt met havermout en zaden. Hij probeert in het Engels een praatje te maken. Hij heeft een stok bij zich en de dag zal nog lang genoeg voor hem zijn om te staan.

Dan ga ik met de fiets naar beneden en rijd de stad rond langs de stadsmuur. Gisteren zag ik al dat er een tentoonstelling is. Nu kan ik het wat beter bekijken. Er is een festival wie het mooiste tuinarrangement kan maken. Er staan nummers bij de creaties, sommige zijn sober andere heel kleurrijk. Je ziet er een paar bij de foto’s. Ik zie er een paar die er echt uitspringen, o.a. die met dat rood. Die zie je al van verre. Inmiddels is de zon goed doorgekomen en worden de donkere schaduwvlekken op de foto’s minder. Dat is het enige nadeel als je zo vroeg op pad gaat in een stad, dat er nog veel schaduwplekken zijn. Maar zelf ben ik wel tevreden over de meeste foto’s.

Ik heb nu een goede indruk van Tallinn, een prachtige stad waar in het oude centrum veel geïnvesteerd wordt om op te knappen. Zo wordt de tramrails er uit gehaald en worden er nieuwe gebouwen gebouwd. Tallinn staat al op de kaart voor toeristen en doet daar nog meer aan. Haapsalu vond ik wat kitscherig aandoen maar dat zie ik zeker niet bij Tallinn. De restauraties worden zo uitgevoerd dat ze passen in het oude beeld. Tegen enen ga ik de stad uit want inmiddels kun je weer over de hoofden lopen. De toeristen zijn van de boten gekomen.

Als ik zo ’s ochtends de stad zie dan komt hij tien keer plezieriger bij me binnen dan gisteren. Maar mijn eerste indruk klopt wel dat er meer toeristen lopen op de dag dan lokale bevolking.

Dan ga ik op zoek naar terminal D om een ticket te kopen voor Helsinki. Het plan om morgen daar al naar toe te gaan, voer ik uit. Deels omdat ik op de WeerApp zie dat de komende drie dagen het daar nog droog is. Ik koop voor €30,- een enkele reis Helsinki met als tijdstip 08.00 uur vertrek. Dat houdt in dat ik er circa 07.15 uur moet zijn want ik neem mijn fiets mee. Vanmiddag ga ik uitzoeken welke spullen echt mee moeten en die al in de fietstassen doen. Spannend vind ik het zelf: op de fiets naar Helsinki.

Op de terugweg naar de Pirita Harbour maak ik nog een paar foto’s van prachtige kunstwerken. Ook zie ik een peutergroep met twee juffen aan het strand. De kindertjes spelen in het zand terwijl de jonge juf in haar bikini loopt. Dat is nog eens een opletten met zoveel kleintjes bij het water. Maar de kinderen hebben gele hesjes aan en zijn goed herkenbaar. Allen hebben een petje, zonnehoedje of shawltje om het hoofd. Dan moeten ze allemaal braaf op de boomstam gaan zitten en gaat de juf de rugzakjes uitdelen. Leuk om te zien hoe zo’n moment van de ochtend aan het strand is.

Als ik op de camperplaats terug kom, zie ik dat er dichter bij de receptie een plek is vrij gekomen. Ik besluit om mijn caravan te verplaatsen. Koppel de stroom snel los, draai de pootjes omhoog, verplaats mijn auto en dan met de mover naar de nieuwe plek. Eenmaal daar meld ik bij de bewaker dat ik morgen voor drie dagen afwezig ben en of ze extra op mijn auto en caravan kunnen passen. Ik zie dat er een beeldscherm is waarop hij zowel de voor- als achterkant van mijn caravan kan zien. Op aanraden van de man verplaats ik de auto in de lengte voor de caravan. Voor €8,- per nacht mogen ze, bewaakt, blijven staan.

Een voordeel van deze nieuwe plek is dat ik nu in de caravan de wifi ontvang van de receptie. Heel prettig want nu kan ik het blog van Tallinn vanavond plaatsen.

In de namiddag voel ik dat ik de dag vroeg begonnen ben en duik even op mijn bed. Natuurlijk val ik in slaap en zo te voelen heb ik dat nodig. Nu nog de foto’s uploaden en het blog afmaken. Helsinki zal wel zoveel informatie geven dat ik alvast Tallinn op mijn reisblog zet. Morgen dus naar Helsinki, spannend. De laptop kan niet mee maar ik kijk of ik via mijn Ipad de eerste indrukken kan plaatsen. Als ik terug kom uit Helsinki wil ik hier nog twee dagen blijven en dan ga ik de stad nader verkennen.

Wordt vervolgd vanuit Helsinki.

  • 21 Juni 2016 - 19:13

    Ria:

    Hallo Nicolette,
    Ik blijf genieten van je verhalen. Ik wens je een mooie overtocht en veel plezier in Helsinki.
    Top, zoals je dat allemaal doet.
    Groetjes, Ria

  • 21 Juni 2016 - 21:51

    Peter Deckers:

    Hallo Nicolette, eindelijk kan ik weer eens reageren. Je schrijft prachtig, een plezier om te lezen. Je bent bezig aan een prachtige reis. Wens je mooie dagen en Helsinki.
    Groet, Peter

  • 21 Juni 2016 - 22:23

    Sanne:

    Hey Nicolette, dat was dus vroeg op! Maar wel voor de ergste toeristische drukte. Wederom mooie foto's. Veel plezier met het volgende land, op naar Helsinki! Liefs, Sanne

  • 22 Juni 2016 - 10:09

    Marijke Schellekens:

    Weer een mooi verhaal en foto's! Ik herken het helemaal Nicolette, wij hadden een hotel buiten de muur in Talinn, mooi oud hotel en je was zo in de oude stad. Wij gingen er vooral naar toe als de toeristen s'avond weg waren. Wat doe je toch geweldige dingen! Met de fiets naar Helsinki, ben reuze benieuwd naar je volgende verhaal!

  • 22 Juni 2016 - 17:23

    Marjan:

    Hoi Nicolette, Wat een bijzondere reis en wat een prachtig weer! Je blijft een actieve dame hoor, op de fiets naar Helsinki. Veel succes en plezier. groet, Marjan

  • 23 Juni 2016 - 01:09

    Elaine:

    Hoi Nicolette, net je laatste twee verhalen gelezen en je mooie foto's gezien, weer met heel veel plezier! De foto's van Talinn in het heldere ochtendlicht zijn vooral heel mooi.
    Ik bewonder je om hoe je het allemaal in je eentje weet te organiseren met je Eriba de veerboten op en af en je weg overal te vinden, echt super! Veel succes met je fietstocht naar Helsinki.
    Hartelijke groet, Elaine

  • 23 Juni 2016 - 09:47

    Dinie Verfuurt :

    Hallo Nicolette,
    Ik heb weer enorm genoten van je verhalen, je omschrijft alles zo duidelijk alsof we er zelf zijn!
    Spannend hoor op de fiets door Helsinki, maar jij flikt het gewoon weer !
    Je hebt wel lef en dat waardeer Ik enorm in je!
    Toch al 60 dgn onderweg, wat zul jij moe zijn als je thuis bent, al die avonturen en indrukken!
    Daar zul je thuis nog moeten verwerken, Ik wens je heel succes in Helsinki, en tot gauw!
    Groetjes Dinie

  • 25 Juni 2016 - 18:57

    Sibilla:

    Hoi Nic,
    Petje af hoe je alles voor elkaar krijgt.
    Ik ben benieuwd naar je ervaringen in Helsinki. Ik wist niet dat dat ook in je reisschema zat.
    Intussen zijn wij ook op vakantie geweest, naar Duitsland.
    Was heel gezellig en ontspannend.
    Dus bij thuiskomst had ik heel wat te lezen.
    Tot de volgende mail!
    Groetjes, Sibilla

  • 06 Augustus 2016 - 17:10

    John Zijlstra:


    Hallo Nic
    Wat geweldig dat je dit gedaan hebt en wat je allemaal beleefd hebt........avontuur en prachtige oude culturen. Vooral de Baltische staten. Dat zijn nieuwe oude staten waar veel anderen heersten, Duitsers, Zweden en de Russen. En dan al die oude Hanzesteden. Wat een prachtige avontuurlijke reis moet dit geweest zijn. Alles wat er is, is verwaarloosd en in herstel. Al die oude wegen, veerboten en campings met die huiselijke caravan van jou. Daar heb je lef voor nodig maar dan zie je ook wat van een wereld die heel erg boeiend is. Tot ziens en veel groeten
    John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Tallinn

Nic's Rondreis Baltische Staten

Eind februari 2016 ben ik begonnen met de voorbereidingen voor mijn 100-dagen rondreis naar de Baltische Staten. Omdat ik vanuit Riga in Letland naar Petersburg in Rusland wil, is het nodig om een visum aan te vragen voor Rusland. De vlucht van Riga naar Petersburg is geboekt voor 2 juni 2016. Ook is het hotel al geboekt en de terugvlucht is op 7 juni. Via het hotel heb ik een zogenaamde Invitation Letter kunnen kopen. Die is nodig voor het aanvragen van een visum want ik reis alleen, zonder reisorganisatie. De ziektekostenverzekering heeft al een verklaring gegeven dat zij garant staat voor de medische kosten voor die vijf dagen in Rusland. Alle benodigde formulieren zijn ingevuld en de afspraak bij het Russische Consulaat in Den Haag is in maart gemaakt. De visumaanvraag is dus geregeld.

Vanuit Tallinn in Estland wil ik met de boot voor een aantal dagen naar Helsinki in Finland. Maar dat regel ik daar ter plekke wel. Wel heb ik al geregeld dat mijn caravan en auto tijdens mijn verblijf in Helsinki ondergebracht kunnen worden bij een boerencamping. Een paar maanden voorbereiden en eind april wil ik vertrekken als de temperatuur richting de 15 graden overdag gaat en in de nacht circa 10 graden.

Op dit blog ga ik mijn reisverslagen schrijven. Als je me wilt volgen en steunen dan kun je je aanmelden op de mailinglist links. Ik stel het zeker op prijs want in deze grote uitdaging zullen zeker momenten komen dat ik jullie steun kan gebruiken. Alleen reizen is al een uitdaging en met mijn Eribaatje nog meer. Ik hoop dat ik menigeen kan inspireren om uitdagingen aan te gaan.

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2016

Weer terug in Nederland en terugblik op de reis

31 Juli 2016

Vakwerkstadjes Hannmünden, Witzenhausen, Duitsland

28 Juli 2016

Van Polen naar Meissen en Dresden in Duitsland

24 Juli 2016

Vier dagen fraai Wroclaw in Polen

20 Juli 2016

Kraków en de Zoutmijn in Wielickza
Nicolette

Inmiddels is het 2024 en ben ik alweer 76 jaar en 11 jaar met pensioen. In de afgelopen vier jaar heb ik niet gereisd. Corona gaf een kink in de kabel. De Eriba Triton 418 werd verkocht en een houten zomerhuisje op RCN Het Grote Bos in Doorn, samen met mijn dochter, gekocht. Klussen stond op het programma. Maar ik mistte het reizen, het avontuur van onderweg zijn. Het huisje is verkocht en nieuwe plannen worden gemaakt. In de haren 2013-2015 heb ik vooral Vietnam leren kennen. In 2013 heb ik twee maanden als vrijwilliger gewerkt bij het adviesbureau SCDI in Hanoi. Daarna ben ik, alleen, een maand gaan rondtrekken door Vietnam. Veel heb ik daar met de scooter gedaan. In 2014 heb ik mijn rugzak en koffertje gepakt en ben drie maanden, weer alleen, gaan rondreizen door Myanmar (voorheen Birma), Laos, noord Cambodja. Ook ben ik weer terug gegaan naar Hanoi om 2,5 week te werken bij SCDI en om bij het huweliijk van de jonge Dai en zijn jonge bruid Hue te mogen zijn. Dit was een bijzondere gebeurtenis op het platteland 80 km boven Hanoi. In 2015 heb ik een kleine Eriba Pan Touring caravan gekocht en heb ruim 100 nachten op campings in Nederland doorgebracht. Soms alleen, soms met mijn jonge kleinzonen en soms met gropen. In 2016 heb ik het voornemen om een 100-daagse reis te maken, weer alleen, door de Baltische Staten. Daarvan komt hier het reisverslaag. Ik hoop dat dit een bijzondere ervaring gaat worden. Alleen met de kleine 'hotelkamer op wielen' op de bonnefooi trekken. Tijdens deze reis maak ik een vijfdaags uitje naar Petersburg en Helsinki. In totaal doe ik zo 7 landen aan in 100 dagen. Mocht de reis tegenzitten, dan kom ik gewoon eerder terug. Mocht het echter erg naar het zin zijn, dan heb ik de mogelijkheid om later terug te komen. Dit is nu het voordeel van gepensioneerd zijn. In 2017-2020 heb ik met de caravan gereisd. In 2017 door België en Frankrijk; in 2018 door Kroatië/Montenegro/Slovenië; in 2019 door Portugal en Spanje. Toen kwam de Covid epidemie en ben ik in Nederland gebleven. Op de reis door Montenegro heb ik een zwerfhondje mee genomen en haar Monti genoemd.

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 1509
Totaal aantal bezoekers 85681

Voorgaande reizen:

20 April 2024 - 10 Juni 2024

Terug naar nu, met Monti op avontuur in Italië

01 September 2019 - 01 December 2019

Nic en Monti, samen onderweg naar Portugal

16 Maart 2018 - 28 Juni 2018

Er is een tijd van komen en van gaan

23 April 2016 - 14 Augustus 2016

Nic's Rondreis Baltische Staten

02 Juni 2016 - 07 Juni 2016

5-daagse trip naar St. Petersburg

30 December 2013 - 31 Maart 2014

Zuid-Oost Azie: Vietnam, Myanmar, Laos, Cambodja

Landen bezocht: