Blog 2: Via Zwitserland naar Italië - Reisverslag uit Stazzema, Italië van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu Blog 2: Via Zwitserland naar Italië - Reisverslag uit Stazzema, Italië van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu

Blog 2: Via Zwitserland naar Italië

Door: Nicolette

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

26 April 2024 | Italië, Stazzema

Blog 2 Via Zwitserland naar Italië

Het is dinsdag 23 april 2024. Het voornemen om in de ochtend te gaan wandelen rond Wiesloch is al gewijzigd. Mijn host Constanza appt me twee bezienswaardigheden: de Slottuin van Slot Schwezingen en een bezoek aan het oude centrum van Heidelberg.

Beide plaatsen zoek ik op via Google en ik besluit met de kleinste plaats, Schwezingen te starten. Hier staat een prachtig Slot, opgetrokken van rode steen. De route leidt me naar de parkeergarage, het dichts bij het Slot Schwezingen. De entree is €8,-per volwassene en Monti is gratis. Ik maak de opmerking dat dit mijn Kulturbeitrage für Deutschlan’ vandaag is.

De immense tuinen liggen achter het slot. De eerste indruk die me te binnen schiet is: ‘Deutsche Punktlichgkeit’. De bomen staan in rijen van dertig, als soldaten, stram naast elkaar. De hagen zijn strak gesnoeid. De haagbogen zijn architectonische fraai. Ze doen me aan Margritte denken. De zon schijnt volop en schaduwen vormen zich. Een lust voor het oog. Vele tuinmannen zijn aan het werk met knippen, snoeien en met een brander onkruid weg aan het branden. De geur van gemaaid gras komt me tegemoet. De bloemperken zijn een herhaling van een patroon. Het grind wordt met een soort eg omgewoeld. De toeristen mogen komen.

Deze tuinen zijn internationaal beroemd en ik vermoed dat in het hoogseizoen vele toeristen van heinde en verre komen. Deze tuinen zijn ook beroemd door de vele en grote beelden. Maar hier gaat het voor mij mis. In zo’n kasteeltuin verwacht ik statige, marmeren beelden. Maar de grote beelden zijn van beton en blijkbaar zijn ze net helwit gekalkt. Net te nep en te kitsch voor mij. Gelukkig vind ik nog een paar marmeren beelden die grijs en groen uitgeslagen zijn. Voor mij meer passend in zo’n tuin.

Dan ontdek ik een prachtige hoek met een moskee. Helaas mag Monti in die tuin niet lopen. Dus maar vanuit verschillende hoeken een foto genomen. Monti leek te beseffen dat ze even mooi moest poseren. Ruim twee uur hebben we door de lanen gesjouwd en heb ik veel foto’s gemaakt.

Op naar het centrum van dit kleine stadje en de latte macchiato. Er staan trouwens veel aparte beelden in het super schone centrum. Voor deze plaats is het Slot wel de eyecatcher. Wel zie ik nog iets aparts: vier dezelfde mannen op een sokkel.

Weer terug bij de parkeergarage blijkt dat ik de parkeerkaart kwijt ben. Een druk op de knop van de parkeerautomaat verbindt me met een stuurse vrouwenstem. Geen genade voor die domme Nederlandse toerist. Als straf moet ik het driedubbele tarief betalen. Tja, door schade en schande leert men, is het gezegde. Laat dit een les voor me zijn!

Op naar Heidelberg, een stad van circa 124.000 inwoners. Zodra ik bij het centrum rijd is het 15.00 uur en ben ik het zat. Nu voel ik dat ik ouder word. Een ochtend alert autorijden en struinen is genoeg voor mij. Mijn hoofd heeft genoeg prikkels gehad. Ik ben verstandig, toets Wiesloch in en draai om. Wat is belangrijker? Morgen fit 584 km rijden of nu Heidelberg bezichtigen? Een eerste indruk heb ik al: grote stad met mooie grote gebouwen. Terug naar het appartement om wat te rusten en te eten. Monti kan ook haar rust goed gebruiken. Terwijl ik dit schrijf, ligt ze luid te snurken in haar mand. Vandaag dus twee wijze lessen voor deze oudere solo reiziger: 1. luister goed naar de signalen van je lichaam en stop voordat je echt moe bent. 2. Let niet alleen op je sleutel, portemonnee en mobiel maar berg je uitrijkaart van de parkeergarage ergens anders op dan in dat vakje waar je mobiel zit. Dit voorkomt de nodige stress en spaart pegels.

De dag er na volgt een lange rit via Zwitserland naar het platteland van noord-west Italië. Ik zag op tegen de 584 km maar de rit liep zo soepel. Wat is Zwitserland een plaatje. Lichtgroen aan de onderkant, donkergroene sparrenbomen, witte sneeuwtoppen en dan grijs boven de bomengrens. De zon schijnt en er komt wat natte sneeuw. Het is 8 graden als ik de Gotthardtunnel in rijd en 18 graden én droog als ik ruim 20 km later er uit kom. Dan denk ik dat ik al in Italië ben want de man aan de kassa van de benzinepomp spreekt Italiaans maar Lugano is nog echt Zwitserland. Maar de Zwitserse francs worden omgerekend in euro’s en die 2 francs mag hij houden.

Door naar de host op het platteland in de richting Varese. Dit is echt het Italiaanse platteland. Zo strak Duitsland is, zo lieflijk Zwitserland, zo’n zooi is het hier op het platteland. Grauwe betonnen huizen, rommelig neer gezet, zooi rond het huis. De Italianen hebben ruimte zat en alles is goed. Niet zo moeilijk doen, zet je auto maar aan de kant en rijdt er gewoon omheen. Kuilen, verbrokkelde binnenwegen, niet moeilijk doen en gewoon uitkijken. Sommige verkeerssituaties doen onveilig aan, vooral het invoegen bij rotondes. Geen haast hebben en rustig rijden helpt. Wat wel opvalt is dat de meeste weggebruikers zich niet aan de toegestane snelheid houden. 60 in een tunnel? 70 op sommige stukken? Deze regel geldt niet voor Italianen en helemaal niet voor vrachtverkeer. Toeteren, knipperen, inhalen waar niet mag, ik ben te braaf voor dit verkeer. Gelukkig heb ik een goede auto en sprint soms vooruit.

Een bezoek aan het beroemde eiland D’Orta San Guilio is in het water gevallen. Een dik uur file rijden in plensende regen en alle parkeerplekken waren vol. Het was Liberation Day en dat was de host vergeten te zeggen. Dus terug geleid door suppoosten. Dit was een rit met ‘billen knijpen’. File rijdend de berg op vraagt hellingproef vaardigheid. Mijn achterligger had er blijkbaar vertrouwen in dat mij dat lukte want hij zat erg dicht op mijn bumper. Zo rijden is niet mijn hobby en kost me veel energie. Dan maar naar een restaurant maar de restaurants waren overvol door Italiaanse gasten. Niet geboekt? Vandaag geen plaats. Toen maar even bij een supergrote store gaan kijken. Op het platteland in de middle of nowhere stond dit pand met spullen uit China en gerund door Chinezen. Die veroveren echt Europa met hun Chinese spullen.maar ze hadden een waterkokertje voor mij. Nu kan ik thee zetten.

Op vrijdag 26 april rijd ik verder naar de regio Toscane. Wat een nare tocht was dat. Uren stromende regen en uren file. Een uur stilstaan in tunnels waar van de drie banen er maar een gebruikt kan worden. Wegwerkzaamheden en een stilstaande truck in een tunnel. Daarna proberen velen de verloren tijd in te halen. De tachograaf liegt niet dus velen moeten aan de kant wachten. De rit voert me over Genua, een immense stad met viaducten hoog op de poten, drie lagen boven elkaar. Zo hoog heb ik nog nooit over een viaduct gereden. Tunnel in en tunnel uit. En dan ineens schiet de temperatuur omhoog van 8 naar 18 graden, de zon schijnt zowaar. Wat ben ik blij met mijn abonnement op Telepeage. Met 30 km door de slagboom, piep en piep. Niet meer in een rij voor het loket om een biglietto te trekken en bij de afrit te betalen. Dit is een aanrader voor de tolwegen.

Nu op zoek naar dat bergdorp Mulina waar ik me 2,5 week verstop. Hier wordt geen vreemde taal gesproken. Hier lopen de weduwe vrouwen in het zwart gekleed en roepen elkaar wat toe. Ik zwaai naar wat oudere vrouwen die belangstellend me volgen. Weer zo’n buitenlander die een parkeerplaats komt inpikken. Ik stel me voor: sono Nicoletta e vorrei imparare bene Italiano. Ik word brava genoemd, er wordt gelachen, het ijs is gebroken. Maar ik mag niet parkeren naast het huisje waar ik ga verblijven. No problema, ik loop wel met de spullen. Dan met Monti lopen, langs de berm de berg op. Opnaar de plaatselijke trattoria om een latte macchiato te bestellen. Hier zitten de plaatselijke boertjes uit de bergregio wat te kletsen en te drinken. De barman neem ik gelijk voor me in. ‘Due settimane bevo latte macchiato li’. Hij zegt dat hij expert is om de lekkerste latte te maken. Een hele geruststelling want twee weken ga ik hier oefenen om Italiaans te praten. Morgen neem ik mijn rust en ga lopend verder de omgeving met Monti verkennen. De auto laat ik gewoon staan want ik ben blij dat ik een plekje heb. Anders moet ik 200 meter de berg op om daar te parkeren.

Bij jullie is het vandaag Koningsdag en Koningsmarkt. Ik was aan de wandel, de berg af naar Pontestazzemese om bij de alimentari in het Italiaans een appel te kopen. Onderweg zie ik puur marmer in de bergwand zitten. Ook een verlaten fabriekje. Terug naar boven valt tegen en dus mijn oude hobby weer opgepakt: duim omhoog[e-1f44d]. Zowaar de derde auto stopt en de bestuurder blijkt de zus van mijn host Cinzia te zijn. Natuurlijk weten alle buren in Mulina inmiddels dat er een gast in het dorp is. Ze had me gisterenavond al met Monti zien lopen bij de koffiebar. Ze zet me bij mijn auto af met de uitnodiging om een keer koffie bij haar te komen drinken. Dat ga ik zeker komende week doen. Ze wijst me er op ook Pietresante te gaan bezoeken. Ook dat ga ik zeker doen. Maar eerst dit weekend scharrelen rond mijn authentieke berghuisje van Cinzia. Een dag rust voor Monti en mij.

Wordt vervolgd.


  • 27 April 2024 - 13:12

    Nicolette Verkleij:

    Even kijken of de geplaatste foto’s te zien zijn.


  • 28 April 2024 - 22:20

    Marita :

    O Wow Nicolette , dat is op zich al een heel avontuur . Italië is zo mooi jammer dat er zoveel Italianen wonen , wat een klote volk is dat toch (vergeleken bij de Grieken ) Uitzonderingen natuurlijk daargelaten . Ik vind jou wel heel dapper hoor ! In Toscane heb ik een paar jaar achterheen het oude landhuis van Jacques gehuurd (met zwembad ) een geweldige kerel trouwens , hij zal nu wel overleden zijn . Ben benieuwd naar de rest .


  • 29 April 2024 - 22:52

    JanWillem:

    Mooi om je te kunnen volgen. Lijkt weer een mooi avontuur te worden.


  • 30 April 2024 - 07:48

    Sanne En Haar Vier Mannen:

    Leuk Nic, intensief rijden geweest, met het weer, de drukke Italianen en de bergen zo te lezen. Doe je toch maar mooi! Geniet ervan! Grt van ons allen, Sanne


  • 30 April 2024 - 09:33

    Nicolette:

    Test of er te reageren is. Er waren technische problemen op de site.


  • 30 April 2024 - 12:08

    Ria:

    Leuk om je weer te volgen , in een land waar wij mooie herinneringen aan hebben .

    En vooral het lekkere eten blijft ons bij , ik ben benieuwd hoe jij dat ervaart ?

    groetjes B[e-38]R.


  • 30 April 2024 - 23:21

    Gerrit :

    Leuk avontuur en geniet met volle teugen ,

    interessant om je reisverslagen te volgen.


  • 05 Mei 2024 - 20:20

    Claire Maree:

    Hoi Nicolette, ik had een groot stuk geschreven, maar zie nu tot mijn verbazing dat het er niet staat. Het enige wat ik nu wil zeggen dat ik het zo ontzettend dapper van je vindt om samen met Monti deze reis te maken.

    Volgende ronde schrijf ik meer, want als het goed is zit je nu in Italië en ik denk ook op je bestemming. Fijne avond xxx

Tags: Mulina;

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicolette

Inmiddels is het 2024 en ben ik alweer 76 jaar en 11 jaar met pensioen. In de afgelopen vier jaar heb ik niet gereisd. Corona gaf een kink in de kabel. De Eriba Triton 418 werd verkocht en een houten zomerhuisje op RCN Het Grote Bos in Doorn, samen met mijn dochter, gekocht. Klussen stond op het programma. Maar ik mistte het reizen, het avontuur van onderweg zijn. Het huisje is verkocht en nieuwe plannen worden gemaakt. In de haren 2013-2015 heb ik vooral Vietnam leren kennen. In 2013 heb ik twee maanden als vrijwilliger gewerkt bij het adviesbureau SCDI in Hanoi. Daarna ben ik, alleen, een maand gaan rondtrekken door Vietnam. Veel heb ik daar met de scooter gedaan. In 2014 heb ik mijn rugzak en koffertje gepakt en ben drie maanden, weer alleen, gaan rondreizen door Myanmar (voorheen Birma), Laos, noord Cambodja. Ook ben ik weer terug gegaan naar Hanoi om 2,5 week te werken bij SCDI en om bij het huweliijk van de jonge Dai en zijn jonge bruid Hue te mogen zijn. Dit was een bijzondere gebeurtenis op het platteland 80 km boven Hanoi. In 2015 heb ik een kleine Eriba Pan Touring caravan gekocht en heb ruim 100 nachten op campings in Nederland doorgebracht. Soms alleen, soms met mijn jonge kleinzonen en soms met gropen. In 2016 heb ik het voornemen om een 100-daagse reis te maken, weer alleen, door de Baltische Staten. Daarvan komt hier het reisverslaag. Ik hoop dat dit een bijzondere ervaring gaat worden. Alleen met de kleine 'hotelkamer op wielen' op de bonnefooi trekken. Tijdens deze reis maak ik een vijfdaags uitje naar Petersburg en Helsinki. In totaal doe ik zo 7 landen aan in 100 dagen. Mocht de reis tegenzitten, dan kom ik gewoon eerder terug. Mocht het echter erg naar het zin zijn, dan heb ik de mogelijkheid om later terug te komen. Dit is nu het voordeel van gepensioneerd zijn. In 2017-2020 heb ik met de caravan gereisd. In 2017 door België en Frankrijk; in 2018 door Kroatië/Montenegro/Slovenië; in 2019 door Portugal en Spanje. Toen kwam de Covid epidemie en ben ik in Nederland gebleven. Op de reis door Montenegro heb ik een zwerfhondje mee genomen en haar Monti genoemd.

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 86226

Voorgaande reizen:

20 April 2024 - 10 Juni 2024

Terug naar nu, met Monti op avontuur in Italië

01 September 2019 - 01 December 2019

Nic en Monti, samen onderweg naar Portugal

16 Maart 2018 - 28 Juni 2018

Er is een tijd van komen en van gaan

23 April 2016 - 14 Augustus 2016

Nic's Rondreis Baltische Staten

02 Juni 2016 - 07 Juni 2016

5-daagse trip naar St. Petersburg

30 December 2013 - 31 Maart 2014

Zuid-Oost Azie: Vietnam, Myanmar, Laos, Cambodja

Landen bezocht: