Eindelijk zon in Poznań in Polen - Reisverslag uit Poznań, Polen van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu Eindelijk zon in Poznań in Polen - Reisverslag uit Poznań, Polen van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu

Eindelijk zon in Poznań in Polen

Door: Nicolette48

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

01 Mei 2016 | Polen, Poznań

Blog 4: Eindelijk zon in Poznań in Polen

Vrijdag 29 april 2016
Vanmorgen vertrek ik al om 07.30 uur vanuit Potsdam in Duitsland naar Poznań in Polen. Ruim 300 kilometer te gaan maar die verkort ik door voor de tolweg, de A2 te kiezen. Die is van Berlijn naar Potsdam en kost over deze afstand 69.00 Poolse Zlte oftewel circa €17,50. Maar dat rijd ik er wel aan af: brede weg en het aantal vrachtwagens is gehalveerd. Voor de grens stop ik nog om alvast honderd euro te wisselen in Pools betaalmiddel en gooi de tank nog even vol. Dan kom ik niet voor verrassingen te staan in Polen.

Twee keer pauzeer ik op een Raststätte tussen grote vrachtwagens in. Dan heb ik bekijks met mijn Eribaatje en zie de vrachtwagenchauffeurs in hun spiegel kijken. Vandaag probeert een jonge chauffeur een praatje te maken. Hij heeft mijn Nederlands kenteken gezien en in gebrekkig Duits vertelt hij dat hij geregeld op Nederland rijdt. Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch, Den Haag, Utrecht, hij kent alle grote steden.

Ik had trouwens verwacht dat de Poolse vrachtwagens ouwe, krakkemikkige wagens zouden zijn. Maar dat is dus niet zo. De mooiste, goed onderhouden vrachtwagens rijden me voorbij. Ik houd het op 80 kilometer per uur en val soms terug als ik een heuvel op moet. Dan knippert zo’n stoere vent achter me en schakel ik snel terug naar de 4 of zelfs de 3 en spurt weer naar de 80 kilometer. Tja, dat is het rijden met een 82 PK motor maar mijn Peugeot 208 doet het verder goed op deze reis. Ik toeter nog even als ik op de Raststätte tussen de grote jongens weg rijd en er luidt een harde claxon als tegengroet. Iedere keer is het weer een dikke pret om even tussen die grote wagens te staan.

Aangekomen in Poznań gaat het wat minder soepel. Het wegdek is behoorlijk beschadigd en ik hoor de kopjes en borden rammelen in de caravan. Als ik in mijn spiegel kijk dan zie ik Eribaatje dansend over de kinderhoofdjes gaan en ik rijd dan ook niet harder dan 20 en maximaal 30 kilometer en probeer gaten en kuilen in de weg te omzeilen.

Aangekomen op Camping Malta, inmiddels is het 13.30 uur, ben ik verrast dat er maar 1 camper staat. De jonge vrouw bij de receptie is minder toegankelijk dan wat ik gewend ben. Camping Malta is eigenlijk een hotel met een park met huisjes Daarbij is een deel camping waar tussen heggen afgebakende plaatsen zijn. Ik mag gaan staan waar ik wil en kies een mooi vak uit, nummer 15, waar ik in de namiddag nog zon heb. Dan kan ik vanavond voor het eerst buiten koken.

Ik laat de boel de boel, pak de fiets en vertrek met een opgehaalde plattegrond naar het centrum van Poznań. Oei, wat is het wegdek slecht voor fietsers. Kinderhoofdjes, gaten en kuilen. Over de stoep en al slingerend kom ik in het centrum aan.

Op zoek naar MacDonalds om mijn dochter Sanne even een levensteken te geven. Weet dat overal ter wereld je bij MacDonalds gratis kunt inloggen op internet. Even een WhatsApp gestuurd en dan zie ik dat mijn batterij van mijn IPhone bijna leeg is. De externe batterij heb ik bij me maar het snoertje ben ik vergeten.

Graag zou ik vijftig jaar vooruit willen kijken hoe dan de communicatiemiddelen werken. Gek word ik van al die snoertjes en stekkers. Fietsoplader, fototoestel, mobiel, externe batterij, Tomtom, Garmin, bijna niks past op elkaar. Ik heb een lading snoertjes en stekkers bij me in een mandje en moet iedere avond nadenken wat op te laden en wat morgen mee te nemen.

In het centrum van Poznań schiet ik weer een jonge man aan die een stuk met me oploopt en we converseren in het Engels. Duidelijk een student die het leuk vindt om Engels te praten. Hij wijst me op een betere terugweg en zo fiets ik langs het meer Maltanskie waar o.a. een roeibaan is. Er wordt druk gesport door roeiers, kanoërs, racefietsers, mountainbikers, skeeleraars, ouderen met nordic walking pools, ouders met kinderwagens. Leuk is het om te zien dat er staand gekanoëd wordt in heel smalle boten. De zon schijnt vandaag de hele dag en het is ruim 18 graden.

In Poznań wonen een kleine 550.000 inwoners en het is de vijfde stad van Polen. De eerste indruk van Poznań is dat het een levendige stad is met driekwart jonge mensen. Er is o.a. een Lyceum, Universiteit en een Kunstacademie. De jongeren lopen hier verzorgder gekleed dan in Nederland. Meisjes met korte rokjes, zwarte nylons en hoge hakken. Veel jonge meiden met een strakke, meeverende jersey lange broek waaronder duidelijk een string te zien is. De billen deinen mee, daarboven een strak jakje. Blijkbaar een nieuwe mode onder tieners: laat je deinende billen zien!

Vanavond drink ik heerlijk relaxed in het restaurant van de camping een biertje. Zowaar doet de wifi het in het restaurant en vraag ik op Facebook om eventuele reacties hier bij de blogs te plaatsen. Ik laat namelijk een boek maken van deze reis door Waarbenjijnu. Daarom schrijf ik wat uitvoerig en plaats veel foto’s. Altijd leuk om later de reacties terug te lezen.

Morgen belooft het een mooie dag te worden en dan ga ik met de fiets weer naar het centrum, circa 5,5 km, wat rondkijken en foto’s maken.

Zaterdag 30 april 2016
Vanmorgen word ik wakker door de zon die mijn ‘kamer’ geel kleurt. Dat is anders wakker worden dan in de afgelopen week. Ik loop, zonder sokken aan, op mijn slippers naar de badruimte. Ook dat is een andere sensatie. Het is 12 graden binnen, dat is nog koel maar wel 10 graden meer dan afgelopen week.

Ik besluit in de ochtend mijn leesboek uit te lezen voordat ik op pad ga. Daarna pak ik de fiets, plattegrond van Poznań, opgeladen Tomtom op de fietsstand, fototoestel en wat te eten en ik vertrek om 12.30 uur.

De tweede keer dat ik in een stad rijd, ga ik op een andere manier kijken. Gisteren was de eerste indruk, vandaag zie ik meer details. Poznań vind ik een stad met tegenstrijdigheden. Oude gebouwen met prachtige architectuur en daarnaast hypermoderne hotels zoals het Novotel. Straten met grote gebouwen die de sfeer van vroeger uitstralen, alleen niet echt onderhouden. Grote panden van betonblokken waar de sfeer van de Sovjets nog in zit. Grote parken waar moderne kunstwerken in staan en waar het aangenaam vertoeven is. De strandstoelen worden uitgeklapt en mensen vleien zich in het gras. Overal sporters die rennen, skeeleren en fietsen.

Fietsers hebben hier de status van mensen met een kinderwagen: rustig manoeuvreren tussen de wandelaars. De fietspaden zijn schaars, allerbelabberdst of ze worden gedeeld met de wandelpaden. Fietsers en wandelaars hebben een lagere status dan de auto’s. Die hebben overal voorrang. De stoplichten zijn slecht op elkaar afgestemd en het verbaast me dat de mensen zo geduldig staan te wachten tot het stoplicht eindelijk op groen is. Toch is er geen gemopper en irritatie. De Polen zijn verdraagzaam in het verkeer, tenminste als ze niet in de auto zitten. Automobilisten kunnen nog wel eens met extra gas optrekken, broemmmmm. Even de macho uithangen.

Het valt me op dat de Poolse mannen korte benen hebben en lange bovenlijven. De jonge tienergeneratie is duidelijk langer.

Tegenstrijdigheden zie ik niet alleen in het straatbeeld maar ook in generaties mensen. Zo is er een gigantisch koopcentrum waar vele kleine winkels in zijn ondergebracht. Vooral kleding en schoenen zijn in trek. Ik ga zo'n groot koopcentrum bezoeken en kijk naar de prijzen. Voor een lange broek van Gerry Weber moet al gauw circa €90,- neergelegd worden. Ik vraag een man die buiten de zaak staat te wachten wie zijn of haar kleren en spullen hier koopt want ik vind de prijzen aan de hoge kant. Hij beaamt dat de prijzen hier hoger zijn dan in veel winkels in de binnenstad maar het is prachtig om hier te kopen. Ik kijk eens naar het winkelend publiek en zie vooral modieuze jongeren. Zelfs binnen houden velen hun zonnebril op en vaak lopen vrouwen op erg hoge hakken. De portemonnee moet toch wel gevuld zijn door een goede baan vermoed ik.

Daarna duik ik de ‘gewone’ winkelstraat in en zie de ‘gewone’ man en vrouw die daar hun spullen koopt. De nieuwe Poolse generatie wil mee gaan met de moderne tijd. Kleding en uiterlijk staan bovenaan het lijstje. Ik maak een praatje met een jonge man en vraag of de Polen de Euro willen hebben. Maar daar antwoordt hij ontkennend op. De Polen willen wel bij Europa horen maar ze willen hun eigen munteenheid houden.

In de middag fiets ik naar het Park Cytadela aan de noordkant van Poznań. Ik ben blij dat ik met de fiets ben want het is een immens groot park. Ook hier is het heel normaal dat ik fietsend door het park ga. Over de begraafplaats van de Tweede Wereldoorlog slachtoffers ga ik met de fiets aan de hand naar boven waar de Obelisk staat. Dan fiets ik langs het museum waar oorlogsvliegtuigen en pantservoertuigen staan.

Dan vraag ik waar het beroemde kunstwerk staat van ‘de Onbekenden’. Een symbool van al diegenen die in de oorlog gevallen zijn. Van verre lijkt het net of er een kudde olifanten staat. Maar dichterbij zie ik dat het halve mensen zijn. Half wat lengte en doorsnee betreft. Een imposante opstelling van rompen en voeten. Hier vraag ik een vrouw of ze een foto van me wil maken. Een mooie herinnering aan dit prachtige park. Mocht je ooit naar Poznań in Polen gaan, vergeet dan niet om dit park te bezoeken. Het liefst met de fiets want de afstanden zijn groot.

Misschien vind ik dit park Cytadela nog wel het meest indrukwekkend. Ruimte rust, verleden, heden en toekomst komen hier samen. Vroeger was het oorlogsgebied, nu een herdenkingsplek. Maar er is ruimte voor de kinderen om met skelters te rijden, te skeeleren, te fietsen, met honden te spelen. Kijk eens naar de foto van de richtlijnen hoe kinderen in dit park zich moeten gedragen. Ze mogen veel maar alleen niet schreeuwen, bloementjes plukken en de boel stuk maken.

Na zes uur vermaak in Poznań en vele foto’s rijker kom ik op de camping terug. Ik heb gisterenavond besloten te gaan eten in het restaurant dat bij de camping is. Dit heb ik zelfs gezegd tegen de ober maar die is mij vergeten te zeggen dat vanavond de eetzaal is volgeboekt. Beetje hongerig loop ik weer weg en haal en krop sla uit de koelbox. Dan zie ik een nieuwe camper met Nederlands kenteken twee vakken naast me vandaan staan. Ik klop aan, groet de mensen en vraag of ze nog meer campings in Polen hebben bezocht en of ze nog goede tips voor me hebben. Dan zeg ik dat ik het eten ben misgelopen. Maar er blijkt een Aziatische eethuis bij de sportaccommodatie naast de camping te zijn. Deze mensen hebben hier wel vaker op de camping gestaan en dit is bij hun al een bekend eethuis. Dus snel daar naartoe om wat eten op te halen. Oei er zitten wel heeeel veel rode stukjes peper door die ik er uit probeer te vissen. Morgen de rest verdunnen met gewone witte basmati rijst om het iets eetbaarder te maken.

Morgen is het zondag 1 mei, dan neem ik een rustdag op blijf rond de camping om me voor te bereiden op mijn komende vertrek. Maar daarover morgen meer. Nu eerst deze prima dag afronden.

Zondag 1 mei 2016
Vandaag neem ik dus een rustdag en maak er een schoonmaakdag van. Even is er paniek over een portemonnee die ik ‘kwijt’ ben. Daar ben ik even zoet mee.

Op welk moment beslis je om een credit card te laten blokkeren? Als ik hem niet vind dan kan ik er niks mee maar als ik hem laat blokkeren dan kan ik er ook niks mee. Dus eerst mijn paniekgevoelens laten wegebben en bij de Hollandse buren er over praten wat te doen. Even naar het restaurant van de camping om op mijn bankgegevens in te loggen en kijken of er wat is afgeschreven. Nee dus. Dan maar naar het India Restaurant om na te vragen of de zwarte portemonnee op de bank is blijven liggen. Nee dus. Dan weer zoeken in de caravan. Zou ik hem in een onbewaakt ogenblik ergens neer gelegd hebben waar ik hem anders niet neer leg? Zo groot is die caravan nou ook niet dus gelijk maar alle hoeken en gaten door gespit. Nee dus. Tja wat dan? Via mobiel bankieren geld overmaken naar mijn ING rekening, dat is mogelijk. Daarna op de fiets naar een bank waar een pinautomaat is. Daar kan ik 1000 Ztl opnemen, circa €250,- en daarmee alvast de camping betalen.

De rust is er want ik heb contant Pools geld op zak en kan tanken. Geld en een portemonnee kwijt zijn is niet een probleem maar een credit card en ABNAMRO bankpas kwijt zijn wel. Toch besluit ik nog niet om de bank te bellen en de passen te laten blokkeren. Er is niks afgeschreven en mocht iemand snode plannen hebben dan wordt dat gewoonlijk snel gedaan.

Dan stap ik weer de caravan in en doe met ogen dicht de handelingen na die ik gisterenavond gedaan heb. Ik heb mijn handen vol met een schaal Indiaas eten. Die zet ik rechts op het keukenblok. Dan doe ik de rits van mijn rechter zak van mijn groene sportjack open. Haal er de portemonnee uit, gooi hem links op bed, doe mijn sportjack uit, hang het op. Pak dan mijn schaal met eten, pak een bord en ga aan tafel zitten eten. Alsof ik het allemaal overdoe, zo voelt het. Er ligt niks op bed, dan schuif ik de matras van de kant en jawel, daar ligt de portemonnee tussen de wand en de matras. Niet te zien maar hij ligt er wel. Een zucht van verlichting gaat door me heen en ik barst nu van het Poolse geld. Ik voel me rijk en ga vanavond mijn Hollandse buren trakteren op koffie of een biertje want ze hebben me emotioneel goed ondersteund. Weer een ervaring rijker: gooi nooit je portemonnee hardhandig op bed want dan word je gestraft!

Morgenochtend rijd ik door naar een kleine boerencamping in Lódz, ten zuiden van Warschau. Omdat er maar 13 staplaatsen zijn heb ik de mevrouw van de receptie gevraagd even te bellen of er plaats voor me is. Ik ben er welkom.

Camping Malta 155 in Poznań in Polen kan ik zeker aanbevelen. Net als het restaurant waar ik nu zit met een heerlijke café latte om dit reisverslag te plaatsen.

Wordt vervolgd.

  • 01 Mei 2016 - 16:26

    Jenny En Henk Bosselaar:

    Genoten van je leuke verslag.
    Wat een avonturen beleef je!
    Een goede voortzetting van je reis gewenst.
    Jenny & Henk

  • 01 Mei 2016 - 17:19

    Marijke:

    Dag Nicolette, Fijn dat je portemonnee weer hebt! Vorig jaar ben ik de camper (of...) mijn paspoort kwijt geraakt. Weken gezocht en toch maar besloten een nieuw paspoort aan te vragen. VCorige week heeft Geert hem gevonden in een soort gleuf bij ons verstopplekje voor dit soort dingen..
    Wat een leuke reis ben je toch aan het maken! Waar zoek je je campings uit? Op internet of heb je een boekje met kleine campings bijvoorbeeld? Nog 4 weken en wij gaan ook op pad richting het noorden! Lieve groet en tot het volgende verslag! Marijke

  • 01 Mei 2016 - 17:40

    Sibilla:

    Hoi NIC,
    Leuk om je uitgebreide verslag te lezen. Ik vind je heel stoer !
    Gelukkig is de zon gaan schijnen. Hier trouwens ook, na dagen met veel regen, wind en kou.
    Dus de tuin in, er is erg veel te doen.
    De stad Potzdan ziet er erg verzorgd en welvarend uit op de foto's. Goed om zo een beeld te krijgen van het huidige Polen.
    Veel plezier maar weer op je verdere reis,
    Groet, Sibilla

  • 01 Mei 2016 - 17:52

    Dinie:

    Hoi Nicolette, eindelijk lekker weer hé , maakt het toch allemaal wat gezelliger!
    Je ontmoet veel mensen, en jou kennende stap je er ook gewoon op af, dat schept een band ,zeker toen je je portemonnaie dacht kwijt te zijn, wat zul je even in paniek zijn geweest, maar jij zit niet voor een gat gevangen en de oplossing ( na even na denken ) had je gauw gevonden.
    Gelukkig heb je hem weer gevonden, deze fout maak je maar een keer en zul je extra alert zijn!
    Goede reis verder, lieve groet, Dinie

  • 01 Mei 2016 - 20:23

    Sanne&Mark:

    Fijn dat de zon is gaan schijnen! En dat je je portomonnee toch niet echt kwijt bent... Liefs Sanne, Mark, Joris, Bram en Casper

  • 01 Mei 2016 - 20:39

    Ria:

    Wat leuk om je zo te volgen. Goed dat je zo rustig kunt blijven als je je portemonnee kwijt bent en hem daardoor ook weer vindt. Heerlijk hè, dat zonnige weer, dan wordt de wereld extra mooi; dat merken we hier ook. Ik wens je verder een goede reis. Groetjes

  • 01 Mei 2016 - 21:49

    Peter Deckers:

    Weer een prachtig verslag met mooie foto's. Poznan lijkt me toch vrij westers met een Pools verleden. De foto van je buitenkeuken is leuk, zo leven echte kampeerders. Ik vraag me wel af of jij bij je ontdekkingstochten onderweg aantekeningen maakt. Je schrijft zo veel en zo makkelijk dat ik dat ook wel zou willen, ik kan dat niet. Misschien ook het nadeel van een Beta-manneke. Veel plezier in het vervolg en nog veel van deze verslagen.

  • 02 Mei 2016 - 01:44

    Jozephine :

    Hoi Nicolette,wat een paniek zeg,je portemonnee met pasjes weg,terwijl je "net " op weg bent.Maar blijkbaar werkte je intuitie goed,want je blokkeerde niet en je vond hem terug.
    Het nadeel van alleen reizen is inderdaad het ontbreken op het juiste moment ,van de emotionele steun.Maar je vond die desondanks toch bij je buren.
    . Leuk,dat je zo beeldend schrijft,dat ik het zo voor me zie.Want ik heb de foto's nog niet gezien nu op mijn telefoon.
    Herkenning wat betreft dat gedoe met opladers,kabeltjes,enz!
    Slaap je nu ontspannen, omdat je toch in je eentje bent , op steeds onbekende campings?Dat zou ik nl lastig vinden.
    Groeten van Jozephine

  • 02 Mei 2016 - 08:20

    Desi:

    Goed Nic, dat je je buren een koffie koffie aanbied voor hun gedeelde zorgen om je portemonaie en wat een mooi verhaal. Ik ga nu de foto's bekijken. Tot de volgende keer.....liefs Desi

  • 04 Mei 2016 - 19:02

    Petra:

    Daag wereld reiziger,
    Wat leuk om te lezen wat jij in je eentje meemaakt.
    Ik vind het knap en ook moedig in deze onrustige tijden.
    Echt iets voor jou.
    Geniet en ik hou je in de gaten (geen stoute dingen)!!!!!
    lieve groetjes uit het zonnige zuiden.
    Petra

  • 10 Mei 2016 - 15:46

    Jopie Van Der Schilden:

    Hoi Nicolette, net je verslag gelezen. Fijn dat je portemonnee weer terecht is en dat je even hebt kunnen spuien tegen landgenoten. Nu ga ik gauw het volgende verslag lezen en de foto's bekijken.
    Geniet, groet Jopie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Poznań

Nic's Rondreis Baltische Staten

Eind februari 2016 ben ik begonnen met de voorbereidingen voor mijn 100-dagen rondreis naar de Baltische Staten. Omdat ik vanuit Riga in Letland naar Petersburg in Rusland wil, is het nodig om een visum aan te vragen voor Rusland. De vlucht van Riga naar Petersburg is geboekt voor 2 juni 2016. Ook is het hotel al geboekt en de terugvlucht is op 7 juni. Via het hotel heb ik een zogenaamde Invitation Letter kunnen kopen. Die is nodig voor het aanvragen van een visum want ik reis alleen, zonder reisorganisatie. De ziektekostenverzekering heeft al een verklaring gegeven dat zij garant staat voor de medische kosten voor die vijf dagen in Rusland. Alle benodigde formulieren zijn ingevuld en de afspraak bij het Russische Consulaat in Den Haag is in maart gemaakt. De visumaanvraag is dus geregeld.

Vanuit Tallinn in Estland wil ik met de boot voor een aantal dagen naar Helsinki in Finland. Maar dat regel ik daar ter plekke wel. Wel heb ik al geregeld dat mijn caravan en auto tijdens mijn verblijf in Helsinki ondergebracht kunnen worden bij een boerencamping. Een paar maanden voorbereiden en eind april wil ik vertrekken als de temperatuur richting de 15 graden overdag gaat en in de nacht circa 10 graden.

Op dit blog ga ik mijn reisverslagen schrijven. Als je me wilt volgen en steunen dan kun je je aanmelden op de mailinglist links. Ik stel het zeker op prijs want in deze grote uitdaging zullen zeker momenten komen dat ik jullie steun kan gebruiken. Alleen reizen is al een uitdaging en met mijn Eribaatje nog meer. Ik hoop dat ik menigeen kan inspireren om uitdagingen aan te gaan.

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2016

Weer terug in Nederland en terugblik op de reis

31 Juli 2016

Vakwerkstadjes Hannmünden, Witzenhausen, Duitsland

28 Juli 2016

Van Polen naar Meissen en Dresden in Duitsland

24 Juli 2016

Vier dagen fraai Wroclaw in Polen

20 Juli 2016

Kraków en de Zoutmijn in Wielickza
Nicolette

Inmiddels is het 2024 en ben ik alweer 76 jaar en 11 jaar met pensioen. In de afgelopen vier jaar heb ik niet gereisd. Corona gaf een kink in de kabel. De Eriba Triton 418 werd verkocht en een houten zomerhuisje op RCN Het Grote Bos in Doorn, samen met mijn dochter, gekocht. Klussen stond op het programma. Maar ik mistte het reizen, het avontuur van onderweg zijn. Het huisje is verkocht en nieuwe plannen worden gemaakt. In de haren 2013-2015 heb ik vooral Vietnam leren kennen. In 2013 heb ik twee maanden als vrijwilliger gewerkt bij het adviesbureau SCDI in Hanoi. Daarna ben ik, alleen, een maand gaan rondtrekken door Vietnam. Veel heb ik daar met de scooter gedaan. In 2014 heb ik mijn rugzak en koffertje gepakt en ben drie maanden, weer alleen, gaan rondreizen door Myanmar (voorheen Birma), Laos, noord Cambodja. Ook ben ik weer terug gegaan naar Hanoi om 2,5 week te werken bij SCDI en om bij het huweliijk van de jonge Dai en zijn jonge bruid Hue te mogen zijn. Dit was een bijzondere gebeurtenis op het platteland 80 km boven Hanoi. In 2015 heb ik een kleine Eriba Pan Touring caravan gekocht en heb ruim 100 nachten op campings in Nederland doorgebracht. Soms alleen, soms met mijn jonge kleinzonen en soms met gropen. In 2016 heb ik het voornemen om een 100-daagse reis te maken, weer alleen, door de Baltische Staten. Daarvan komt hier het reisverslaag. Ik hoop dat dit een bijzondere ervaring gaat worden. Alleen met de kleine 'hotelkamer op wielen' op de bonnefooi trekken. Tijdens deze reis maak ik een vijfdaags uitje naar Petersburg en Helsinki. In totaal doe ik zo 7 landen aan in 100 dagen. Mocht de reis tegenzitten, dan kom ik gewoon eerder terug. Mocht het echter erg naar het zin zijn, dan heb ik de mogelijkheid om later terug te komen. Dit is nu het voordeel van gepensioneerd zijn. In 2017-2020 heb ik met de caravan gereisd. In 2017 door België en Frankrijk; in 2018 door Kroatië/Montenegro/Slovenië; in 2019 door Portugal en Spanje. Toen kwam de Covid epidemie en ben ik in Nederland gebleven. Op de reis door Montenegro heb ik een zwerfhondje mee genomen en haar Monti genoemd.

Actief sinds 28 Feb. 2016
Verslag gelezen: 863
Totaal aantal bezoekers 85366

Voorgaande reizen:

20 April 2024 - 10 Juni 2024

Terug naar nu, met Monti op avontuur in Italië

01 September 2019 - 01 December 2019

Nic en Monti, samen onderweg naar Portugal

16 Maart 2018 - 28 Juni 2018

Er is een tijd van komen en van gaan

23 April 2016 - 14 Augustus 2016

Nic's Rondreis Baltische Staten

02 Juni 2016 - 07 Juni 2016

5-daagse trip naar St. Petersburg

30 December 2013 - 31 Maart 2014

Zuid-Oost Azie: Vietnam, Myanmar, Laos, Cambodja

Landen bezocht: