Voorbereidingen(1) Nic's Rondreis Baltische Staten - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu Voorbereidingen(1) Nic's Rondreis Baltische Staten - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Nicolette Verkleij - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen(1) Nic's Rondreis Baltische Staten

Door: Nicolette48

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

28 Februari 2016 | Nederland, Utrecht

Het is nu eind februari 2016 en de voorbereidingen voor mijn 100-dagen rondreis naar de Baltische Staten zijn in volle gang. Omdat ik vanuit Riga in Letland naar Petersburg in Rusland wil, is het nodig om een visum aan te vragen voor Rusland.

De vlucht van Riga naar Petersburg is geboekt voor 2 juni 2016. Ook is het hotel al geboekt en de terugvlucht is op 7 juni. Via het hotel Kravt heb ik voor $10,- een zogenaamde Invitation Letter kunnen kopen. Die is nodig voor het aanvragen van een visum want ik reis alleen, zonder reisorganisatie.

Voor het visum zijn alle benodigde formulieren ingevuld en de afspraak bij het Russische Consulaat in Den Haag is voor maart gemaakt. De visumaanvraag staat dus in de steigers.

Vanuit Tallinn in Estland wil ik met de boot voor drie tot vijf dagen naar Helsinki in Finland. Maar dat regel ik daar ter plekke wel. Wel heb ik al geregeld dat mijn caravan en auto tijdens mijn verblijf in Helsinki ondergebracht kunnen worden bij een boerencamping ten zuiden van Tallinn. De juiste data geef ik aan de camping eigenaar door zodra ik in de buurt van Estland ben.

Zo ook heb ik een camping aangeschreven in de buurt van Riga in Letland om mijn auto en caravan onder te brengen voor de vijf dagen als ik in Petersburg ben. Alles gaat via internet en van deze eigenaar moet ik nog een uitslag krijgen.

Nu ben ik campings aan het zoeken in de diverse landen. Ik ben ACSI-lid geworden en heb de App campings Baltische Staten gekocht. Alleen blijken er maar heeeel weinig campings in het oosten van die landen te zijn. Dus wat gedaan? Een jonge vrouw, Viktoria, uit Letland die ik op de Vakantiebeurs eind 2015 heb ontmoet, aangeschreven of ze me kan helpen bij het vinden van campings in oost Letland.

Het blijkt dat in deze landen teken een ziekte overdragen die wij hier niet kennen: tekenencephalitis. De eerste vaccinatie heb ik al via de GGD gehad. De tweede krijg ik volgende week.

Er is nog genoeg voor te bereiden maar dat komt nog.
Wordt vervolgd.

• 29 Februari 2016 - 13:23

Lineke:

Hi Nicolette,
    Je zit helemaal goed met je keuze. Polen staat in 2016 in de top 10 bij Lonely planet + National geographic! Zie hieronder wat ze te vertellen hebben:
    De beste reisbestemmingen volgens Lonely Planet Mazurische Meren, Polen: Mazurië in het noordoosten van Polen telt ongeveer 2000 meren, met elkaar verbonden door de rivieren en kanalen. De regio is populair bij de Poolse vakantiegangers als typisch voorbeeld van de eenvoudige genoegens van het traditionele landleven.
    National Geographic Polen: terwijl de rest van Europa kampt met de naweeën van een recessie, klimt Polen uit het slop. Wrocław bereidt zich voor als Culturele Hoofdstad van Europa 2016, Kraków bereidt zich voor op een bezoek van de paus er zijn meer vliegroutes naar Kraków, Szczecin, Katowice en Gdansk.

Veel succes en plezier met jouw (als altijd gedegen) voorbereidingen!
    Lineke

• 29 Februari 2016 - 13:26

Lineke:

O nee Polen is niet je doel, maar je komt door Polen op weg naar de Baltische staten. Daar kunnen ze dan weer super goed zingen.

• 29 Februari 2016 - 20:32

FRED ROSBACH:

ZO TE ZIEN BEN JE AL BEHOORLIJK VER GEVORDERD MET JE VOORBEREIDINGEN OP JE 100 DAGEN BALTISCHE STATEN IK VOLG GRAAG JE BELEVENISSEN TIJDENS JE REIS .
    GROETJES FRED

• 07 Maart 2016 - 17:22

Loes Van Der Hoek:

Leuk om alles te volgen, spannend hoor, Ik kijk ernaar uit!

• 24 Maart 2016 - 19:56

Ton :

Nu begin ik af te tellen. Het gaat wel heel erg opschieten nu. Nog 7 nachtjes geloof ik.
    We wensen je een heel bijzondere reis toe en een veilige terugkomst. Wij volgen jou ook en we zijn benieuwd naar jouw avonturen , belevenissen en ontmoetingen.
    Ton en ook namens Vera

• 09 April 2016 - 08:49

Jan Landsaat:

Hoi Nicolette, spannend hoor wat je gaat doen. Ik vind het echt goed van je en stoer zo helemaal in je uppie. Ben benieuwd hoe je het zal ervaren en wie je allemaal tegen komt en wat je gaat beleven.
    Lieve groet van Jan.

• 09 April 2016 - 09:35

Willy En Piet:

Als we geen andere afspraken hebben komen we je uitzwaaien. Wanneer en hoe laat vertrek je??

• 09 April 2016 - 09:53

Desi Brey:

Ik zie er naar uit naar al jouw belevenissen, Nic!

• 09 April 2016 - 15:15

Marleen Gerretzen:

Aftellen Nicolette! Ik ga je volgen en wens je heel veel plezier! Goede reis. xxx

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Nic's Rondreis Baltische Staten

Eind februari 2016 ben ik begonnen met de voorbereidingen voor mijn 100-dagen rondreis naar de Baltische Staten. Omdat ik vanuit Riga in Letland naar Petersburg in Rusland wil, is het nodig om een visum aan te vragen voor Rusland. De vlucht van Riga naar Petersburg is geboekt voor 2 juni 2016. Ook is het hotel al geboekt en de terugvlucht is op 7 juni. Via het hotel heb ik een zogenaamde Invitation Letter kunnen kopen. Die is nodig voor het aanvragen van een visum want ik reis alleen, zonder reisorganisatie. De ziektekostenverzekering heeft al een verklaring gegeven dat zij garant staat voor de medische kosten voor die vijf dagen in Rusland. Alle benodigde formulieren zijn ingevuld en de afspraak bij het Russische Consulaat in Den Haag is in maart gemaakt. De visumaanvraag is dus geregeld.

Vanuit Tallinn in Estland wil ik met de boot voor een aantal dagen naar Helsinki in Finland. Maar dat regel ik daar ter plekke wel. Wel heb ik al geregeld dat mijn caravan en auto tijdens mijn verblijf in Helsinki ondergebracht kunnen worden bij een boerencamping. Een paar maanden voorbereiden en eind april wil ik vertrekken als de temperatuur richting de 15 graden overdag gaat en in de nacht circa 10 graden.

Op dit blog ga ik mijn reisverslagen schrijven. Als je me wilt volgen en steunen dan kun je je aanmelden op de mailinglist links. Ik stel het zeker op prijs want in deze grote uitdaging zullen zeker momenten komen dat ik jullie steun kan gebruiken. Alleen reizen is al een uitdaging en met mijn Eribaatje nog meer. Ik hoop dat ik menigeen kan inspireren om uitdagingen aan te gaan.

04 Augustus 2016

Weer terug in Nederland en terugblik op de reis

31 Juli 2016

Vier dagen fraai Wroclaw in Polen

20 Juli 2016

Kraków en de Zoutmijn in Wielickza
Nicolette

Inmiddels is het 2024 en ben ik alweer 76 jaar en 11 jaar met pensioen. In de afgelopen vier jaar heb ik niet gereisd. Corona gaf een kink in de kabel. De Eriba Triton 418 werd verkocht en een houten zomerhuisje op RCN Het Grote Bos in Doorn, samen met mijn dochter, gekocht. Klussen stond op het programma. Maar ik mistte het reizen, het avontuur van onderweg zijn. Het huisje is verkocht en nieuwe plannen worden gemaakt. In de haren 2013-2015 heb ik vooral Vietnam leren kennen. In 2013 heb ik twee maanden als vrijwilliger gewerkt bij het adviesbureau SCDI in Hanoi. Daarna ben ik, alleen, een maand gaan rondtrekken door Vietnam. Veel heb ik daar met de scooter gedaan. In 2014 heb ik mijn rugzak en koffertje gepakt en ben drie maanden, weer alleen, gaan rondreizen door Myanmar (voorheen Birma), Laos, noord Cambodja. Ook ben ik weer terug gegaan naar Hanoi om 2,5 week te werken bij SCDI en om bij het huweliijk van de jonge Dai en zijn jonge bruid Hue te mogen zijn. Dit was een bijzondere gebeurtenis op het platteland 80 km boven Hanoi. In 2015 heb ik een kleine Eriba Pan Touring caravan gekocht en heb ruim 100 nachten op campings in Nederland doorgebracht. Soms alleen, soms met mijn jonge kleinzonen en soms met gropen. In 2016 heb ik het voornemen om een 100-daagse reis te maken, weer alleen, door de Baltische Staten. Daarvan komt hier het reisverslaag. Ik hoop dat dit een bijzondere ervaring gaat worden. Alleen met de kleine 'hotelkamer op wielen' op de bonnefooi trekken. Tijdens deze reis maak ik een vijfdaags uitje naar Petersburg en Helsinki. In totaal doe ik zo 7 landen aan in 100 dagen. Mocht de reis tegenzitten, dan kom ik gewoon eerder terug. Mocht het echter erg naar het zin zijn, dan heb ik de mogelijkheid om later terug te komen. Dit is nu het voordeel van gepensioneerd zijn. In 2017-2020 heb ik met de caravan gereisd. In 2017 door België en Frankrijk; in 2018 door Kroatië/Montenegro/Slovenië; in 2019 door Portugal en Spanje. Toen kwam de Covid epidemie en ben ik in Nederland gebleven. Op de reis door Montenegro heb ik een zwerfhondje mee genomen en haar Monti genoemd.

Actief sinds 28 Feb. 2016